Superligaens bedste bane

Kåringen af Danmarks Bedste Bane trækker tråde til England, Holland og Australien. For det var på baggrund af erfaringer i de lande, at vi i 2012 første gang satte gang i kåringen af det bedste underlag i Superligaen. Dengang var målet bedre baner og bedre fodbold - det er det stadigvæk.

I takt med udviklingen og den stigende professionalisering af kvindefodbold begyndte anførerne i Kvindeligaen i 2022 også at bedømme de baner, de spiller på. Det betyder, at vi i 2023 for første gang kan kåre Danmarks Bedste Bane i Kvindeligaen.

Det er vigtigt. For vi skal have bedre baner. Det er derfor, vi hylder de klubber og groundsmen, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.

Rent praktisk foregår ratingen ved, at udebaneholdenes anførere efter hver kamp sender en SMS med en helhedsbedømmelse af banen fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Ved sæsonens afslutning bliver Danmarks Bedste Bane fundet baseret på det bedste gennemsnit.

Superligaens bedste bane

Brøndby IF har Danmarks Bedste Bane

For andet år i træk - og tredje gang i alt - pegede anførerne i Superligaen på græstæppet på Brøndby Stadion som Superligaens bedste. Ti gange modtog den topkarakter i de 14 kampe, hvor udeholdets anførere har bedømte banen i løbet af sæsonen.

Groundsman Chris Hague er manden bag Danmark Bedste Bane. Han er glad for, at de i Brøndby har prioriteret at anlægge en hybridbane.

»Du har kunstgræsset, og du har naturligt græs. Spillerne er ikke begejstrede for kunstgræs, det ved vi, men det naturlige græs er udfordret på nogle tidspunkter om året, så det logiske kompromis er en hybridbane. Når du kigger globalt, så er de førende baner hybridbaner. Så ja, det er uden tvivl vejen frem.«

Andre vindere:

2014/15: F.C. København

2013/14: F.C. København

2012/13: FC Midtjylland

2011/12: F.C. København

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.