Superligaens bedste bane

Kåringen af Danmarks Bedste Bane trækker tråde til England, Holland og Australien. For det var på baggrund af erfaringer i de lande, at vi i 2012 første gang satte gang i kåringen af det bedste underlag i Superligaen. Dengang var målet bedre baner og bedre fodbold - det er det stadigvæk.

I takt med udviklingen og den stigende professionalisering af kvindefodbold begyndte anførerne i Kvindeligaen i 2022 også at bedømme de baner, de spiller på. Det betyder, at vi i 2023 for første gang kan kåre Danmarks Bedste Bane i Kvindeligaen.

Det er vigtigt. For vi skal have bedre baner. Det er derfor, vi hylder de klubber og groundsmen, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.

Rent praktisk foregår ratingen ved, at udebaneholdenes anførere efter hver kamp sender en SMS med en helhedsbedømmelse af banen fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Ved sæsonens afslutning bliver Danmarks Bedste Bane fundet baseret på det bedste gennemsnit.

Superligaens bedste bane

Hattrick. Brøndby IF har Danmarks Bedste Bane

For tredje år i træk - og fjerde gang i alt - pegede anførerne i Superligaen på græstæppet på Brøndby Stadion som Superligaens bedste. Ti gange modtog den topkarakter i de 14 kampe, hvor udeholdets anførere har bedømte banen i løbet af sæsonen.

Groundsman Chris Hague er manden bag Danmark Bedste Bane. Han er stolt over at sætte standarden i dansk fodbold.

»Vi sætter et godt eksempel for dansk fodbold, og det er vi stolte af. Vi viser, hvad der kan gøres, og hvordan det skal gøres. På det her niveau skal banerne være sådan.«

Danmarks Bedste Bane 2022/23

Brøndby Stadion 4,71