Presse29.5.2023

Hattrick. Brøndby Stadion er Danmarks Bedste Bane igen-igen

Det gør en forskel, at Brøndby IF prioriterer deres bane. For tredje sæson i træk kårer Superligaens anførere Brøndby Stadion som rækkens bedste bane.

Hattrick. Brøndby Stadion er Danmarks Bedste Bane igen-igen

Af Michael Hehr

»Hattrick.«

Sådan konstaterede groundsman Chris Hague med et smil på læben, da Spillerforeningen overraskede ham med prisen for Danmarks Bedste Bane i Superligaen. En pris, Chris Hague og resten af groundsman-teamet i Brøndby IF altså modtager for tredje gang i træk.

Det er Superligaens anførere, der efter hver runde vurderer den bane, de som udehold har spillet på. Og de er ikke tvivl om, at hybridbanen på Brøndby Stadion i særklasse den bedste bane i ligaen.

Danmarks Bedste Bane 2022/23

Brøndby Stadion 4,71
Energi Viborg Arena: 4,00
MCH Arena: 3,93
Ceres Park: 3,71
Aalborg Portland Park: 3,71
Parken: 3,50
Lyngby Stadion: 2,79
Cepheus Park Randers: 2,64
Nature Energy Park: 2,64
Casa Arena Horsens: 2,43
JYSK Park: 2,29
Right to Dream Park: 2,07

»Brøndby IF er et eksempel at følge«

At banen på Brøndby Stadion bliver kåret som Superligaens bedste vidner dels om stabilitet og godt, kontinuerligt arbejde, mener Thomas Lindrup, chef for spillerrådgivning hos os i Spillerforeningen.

»Chris Hague og hans hold sætter en dyd i deres arbejde, og de er yderst kompetente. De formår at levere en fremragende bane på alle tider af året og i al slags vejr, og det kvitterer spillerne åbenlyst for. Selvom banen på Brøndby Stadion har det niveau, vi bør forvente i Superligaen, så skal vi også hylde hele holdet for at løfte den opgave,« udtaler Thomas Lindrup.

Groundsman Chris Hague er manden med ansvaret for banen på Brøndby Stadion.

Thomas Lindrup har også store roser til Brøndby IF. For klubbens høje prioritering af baner er en forudsætningen for, at Chris Hague og de øvrige groundsmen i Brøndby IF har ressourcerne til at løfte opgaven.

»Når det handler om synet på baner og forståelsen af vigtigheden af dem, er Brøndby IF et eksempel at følge. Klubben har valgt at prioritere og investere i deres baner – både på Brøndby Stadion, men også deres træningsbaner. Den tankegang og økonomiske prioritering er en forudsætning for gode baner,« fastslår Lindrup.

»Banen er spillernes arbejdsplads. Det er der, de skal præstere, udvikle sig og underholde. En god bane er altså en forudsætning for vores spil – for spillerne, klubberne og fodboldbranchen generelt,« understreger han.

Om kåringen

Kåringen af Danmarks Bedste Bane trækker tråde til England, Holland og Australien. For det var på baggrund af erfaringer i de lande, at vi i 2012 første gang satte gang i kåringen af det bedste underlag i Superligaen. Dengang var målet bedre baner og bedre fodbold – det er det stadigvæk.

I takt med udviklingen og den stigende professionalisering af kvindefodbold begyndte anførerne i Kvindeligaen i 2022 også at bedømme de baner, de spiller på. Det betyder, at vi i 2023 for første gang kan kåre Danmarks Bedste Bane i Kvindeligaen. Det er vigtigt. For vi skal have bedre baner. Det er derfor, vi hylder de klubber og groundsmen, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.

Rent praktisk foregår ratingen ved, at udebaneholdenes anførere efter hver kamp giver en helhedsbedømmelse af banen fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Ved sæsonens afslutning bliver Danmarks Bedste Bane i Superligaen fundet baseret på det bedste gennemsnit efter 14 hjemmekampe.

Tilladelse Påkrævet