Presse5.5.2022

Brøndby Stadion er Danmarks Bedste Bane 2021/22

Superliga-anførerne peger for andet år i træk på Brøndby Stadion som Danmarks Bedste Bane. Ceres Park i Aarhus tager andenpladsen, mens det igen i år er kunstgræsbanerne hos FC Nordsjælland og Silkeborg IF, der bliver hårdest bedømt.

Brøndby Stadion er Danmarks Bedste Bane 2021/22

Af Martin Dons

Ti gange.

Det er det antal, græstæppet på Brøndby Stadion har scoret topkarakter i de 14 kampe, hvor udeholdets anførere har bedømt banen.

Dermed er Brøndby Stadion for andet år i træk – og tredje gang i alt – kåret til Danmarks Bedste Bane af spillerne.

»Det er fantastisk, at vi i Superligaen kan levere så flot en bane gennem en hel sæson, og det må være ambitionen, at vi kan få endnu flere baner af den kvalitet.«

- Vi må bare lette på hatten over det arbejde, som Chris og hans team leverer på Brøndby Stadion. Den står snorlige, og den respons, vi får fra spillerne, er meget, meget positiv. Det er fantastisk, at vi i Superligaen kan levere så flot en bane gennem en hel sæson, og det må være ambitionen, at vi kan få endnu flere baner af den kvalitet, siger Thomas Lindrup, chef for spillerrådgivning i Spillerforeningen.

Målet må være ensartede baner

Sammenlignet med sidste år er bedømmelsen af banerne generelt set gået frem. I sidste sæson dumpede spillerne syv baner, i år er det tal fire.

- Det er dejligt at se, at flere baner i denne sæson har fået en bedre bedømmelse end forrige sæson. Målet må være, at vi i Superligaen har nogle baner, der niveaumæssigt ligger så tæt på hinanden, så spillerne ikke oplever markante forskelle på underlaget fra den ene uge til den anden.

Tilladelse Påkrævet

- Opgørelsen viser samtidig også, at de tre baner i top tre alle sammen er hybridbaner. Det, mener jeg, er værd at notere sig. Derudover springer det jo også i øjnene, at Superligaens to kunstgræsbaner får de to laveste bedømmelser af spillerne, hvor især Right to Dream Park rammer et niveau, som er uacceptabelt, siger Thomas Lindrup.

Hybridbaner er vejen frem

I Brøndby har de haft en hybridbane siden sæsonen 2016/2017, og spørger man groundsman Chris Hague, der dagligt passer og plejer banen sammen med sit team, så er hybridbaner vejen frem, hvis man vil højne banernes niveau i Danmark.

- Hybridbaner er de bedste i verden. Det er et naturligt kompromis, som han siger.

»Spillerne er ikke begejstrede for kunstgræs, det ved vi, men det naturlige græs er udfordret på nogle tidspunkter om året, så det logiske kompromis er en hybridbane«

- Du har kunstgræsset, og du har naturligt græs. Spillerne er ikke begejstrede for kunstgræs, det ved vi, men det naturlige græs er udfordret på nogle tidspunkter om året, så det logiske kompromis er en hybridbane. Når du kigger globalt, så er de førende baner hybridbaner. Så ja, det er uden tvivl vejen frem, siger Chris Hague, der kan se tilbage på et år, hvor banen har præsteret på trods af mange kampe.

- Vi har haft et rigtigt godt år. Vi er tæt på 50 kampe på banen denne sæson, hvilket er mange. Den har præsteret virkelig godt. Der er altid nogle ting, du gerne vil forbedre, og der er altid nogle småting, vi kan forbedre. Vi vil ikke bare sidde stille. Der kommer en lille renovation denne sommer, og vi prøver at forbedre banen til næste sæson, siger Brøndbys groundman, der glæder sig over – igen – at vinde prisen.

- Det er stort at vinde prisen, og det giver dig en masse stolthed.

Chris Hague får til Brøndby IF’s kommende hjemmekamp mod F.C. København overrakt ’Den Gyldne Greb’ som det synlige bevis på, at Brøndby Stadion er kåret til Danmarks Bedste Bane.

Samlet stilling

1. Brøndby Stadion (Brøndby IF): 4,71 (4,36)
2. Ceres Park (AGF): 4,43 (3,50)
3. Energi Viborg Arena (Viborg FF) 4,36
4. Nature Energy Park (OB): 3,71 (1,93)
5. MCH Arena (FC Midtjylland): 3,50 (3,43)
6. Sydbank Park (SønderjyskE): 3,29 (2,21)
7. Aalborg Portland Park (AaB): 3,07 (3,93)
8. Cepheus Park Randers (Randers FC): 3,00 (2,64)
9. Vejle Stadion (Vejle Boldklub): 2,86 (2,15)
10. Parken (F.C. København): 2,50 (3,79)
11. JYSK park (Silkeborg IF): 2,14
12. Right to Dream Park (FC Nordsjælland): 1,21 (1,93)

Parentes er sidste sæsons karakter.

Om Danmarks Bedste Bane

Spillerforeningen kårer sammen med Superligaens 12 anførere hvert år Danmarks Bedste Bane. Vinderen er den bane, der har fået det bedste gennemsnit efter 14 hjemmekampe. Jagten på den bedste bane blev skudt i gang fra forårssæsonens start i 2012. Udeholdenes anførere bedømmer efter hver runde kampbanerne. Målet er bedre baner og bedre fodbold.

Bygget på erfaringer fra England, Holland og Australien er målet at forbedre baneforholdene i den bedste danske række og samtidig hædre de klubber og groundsmen, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.

Rent praktisk foregår ratingen ved, at udebaneholdenes anførere efter hver kamp sender en SMS med en helhedsbedømmelse af banen fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Ved sæsonens afslutning bliver Danmarks Bedste Bane fundet baseret på det bedste gennemsnit. Ratingen inkluderer alle Superligaens anførere.