Spiller til Spiller15.3.2023

86: Rejste ud som 16-årig for at blive »en hel spiller«. Nu drømmer Maurits om landsholdsdebut

Play button

Det var svært i starten. Men nu stortrives Maurits Kjærgaard i FC Red Bull Salzburg. Få historien og mød Maurits i ’Spiller til Spiller’.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast

Play button
Sound

»Der er selvfølgelig mange, mange overvejelser. Jeg gik stadig i 9. klasse, og jeg skulle gøre den færdig.«

Det er 19-årige Maurits Kjærgaard, der tænker tilbage på karrierens hidtil største beslutning.

For allerede som u15-spiller tiltrak den daværende Lyngby Boldklub-spiller sig stor opmærksomhed fra udenlandske klubber. Så spørgsmålet for Maurits og hans familie var, hvad der passede bedst: At blive i Lyngby eller at tage det store skridt og skifte til en udenlandsk klub?

»Der passede det bare bedst at tage til udlandet meget tidligt. At tage den chance,« fortæller Maurits i vores podcast, ’Spiller til Spiller’.

»Og så at tage til en klub, der er lidt det modsatte af den spiller, jeg er. De (FC Red Bull Salzburg, red.) går meget ind for nærkampe. 50/50-dueller. Det var jeg ikke sindssygt god til, så jeg følte, det var den helt rigtige klub for at blive en mere hel spiller,« uddyber FC Red Bull Salzburg-spilleren, der for nyligt blev kåret som Årets Mandlige Talent 2022.

Vores direktør, Michael Sahl Hansen, overraskede Maurits Kjærgaard i Salzburg med prisen som Årets Mandlige Talent 2022

En svær start

Siden har Maurits scoret mod Bayern München i Champions League, vundet mesterskab og pokaltitel og er altså blevet kåret af sine kollegaer som Årets Mandlige Talent. Det var med andre ord umiddelbart en god beslutning, han traf for knap fire år siden.

Men særligt starten på opholdet i den østrigske klub var udfordrende.

»Det var selvfølgelig hårdt. Det skal der ikke være nogen tvivl om. Det første halve år var rigtig hårdt.«

»Jeg skulle lære nye mennesker at kende, et nyt sprog, en ny hverdag. Familien var der ikke. Vennerne var der ikke.«

»Det hele kom bare på én gang. Det var ikke sådan, at der kom én ting her… det var bare alt på samme tid. Så det tog noget tid at vænne sig til.«

Heldigvis for Maurits var der flere spillere i klubben, der stod i samme situation som ham, og det bidrog til, at han langsomt, men sikkert fandt sin vej i den nye tilværelse.

»Efter otte måneder begyndte jeg at spille og gøre det godt, og så kom det lige så stille. Så har man været noget tid i klubben, og så bliver det nemmere.«

Det ydmyge stortalent

Den svære start ligger nu bag Maurits. Han beskriver det som at have fået »ro i kroppen«. Nok særligt mentalt. Nu trives han i konkurrencemiljøet i den østrigske mesterklub. Og det glæder Nicas Kjeldsen, der er Fodboldchef i Lyngby Boldklub.

Nicas Kjeldsen kender Maurits gennem mange år og beskriver ham som »hårdtarbejdende, ydmyg og totalt målrettet.«

»Maurits var et åbenlyst talent. Dem er der ikke så mange af, og det er ikke så tit, vi fortæller sådan en historie«

Nicas Kjeldsen, Fodboldchef i Lyngby Boldklub

»Han er en virkelig behagelig fyr med et kæmpe talent, som har holdt benene på jorden i en grad, man ikke rigtig kan forvente med alt det, han har været igennem af hype, som hans talent har ført ham til,« fastslår fodboldchefen, der har kendt Maurits, siden han kom til Lyngby fra samarbejdsklubben Ballerup-Skovlunde Fodbold.

Nicas Kjeldsen og den øvrige stab på Lyngby Boldklubs akademi kunne ikke forudse, at det ville gå Maurits så godt, som det allerede er gået ham. Men allerede som ung skilte han sig ud.

Maurits i aktion for Lyngby Bolkdlubs u17-hold i august 2018. Foto: ©Per Kjærbye

»Maurits var et åbenlyst talent. Dem er der ikke så mange af, og det er ikke så tit, vi fortæller sådan en historie. Tit siger vi jo, at det er spørgsmål om timing, hårdt arbejde, og der er et nåleøje. Og det kunne også være gået anderledes, men Maurits var en éner, der var nemmere at få øje på end andre,« fortæller Nicas Kjeldsen, der ikke er overrasket over, at Maurits i år kunne lade sig hylde som Årets Mandlige Talent.

»At han ville få sådan en pris (Årets Mandlige Talent, red.), har de sidste par år vel været ret oplagt.«

»Det største nogensinde«

Når man præsterer, som Maurits gør og har gjort det seneste år, er det naturligt, at Herrelandsholdet ikke bare er et mål, men også er et mål, der er inden for rækkevidde. Det er en ambition for de fleste fodboldspillere. Maurits er ingen undtagelse.

»Jeg vil selvfølgelig gerne spille kampe for A-landsholdet på et tidspunkt. Det er den største drøm.«

»Det er Danmark. Det er der, jeg kommer fra. Og det har været en drøm, siden jeg var helt lille. Så at spille på det hold – lige meget hvornår – det vil være det største nogensinde,« fastslår Maurits, der er ydmyg og bevidst om, hvad det kræver for at den drøm kan gå i opfyldelse.

Maurits jubler sammen med Mohamed Daramy efter Maus udligning til 1-1 mod Skotland i U21-landsholdets EM-kvalifikationskamp i juni 2022. Foto: ©Claus Birch/fodboldbilleder.dk

»Jeg bruger hver træning, hver kamp, på at spille på et rigtig, rigtig højt niveau. Så højt som muligt. Får det til at blive en vane at spille på et vist niveau, fordi det skal man for at komme på A-landsholdet. Det er et voldsomt dygtigt hold, så jeg gør bare mit bedste.«

Kom tættere på Maurits i den her udgave af vores podcast, hvor du blandt andet kan høre:

• Hvordan det gik til, da Spillerforeningens direktør overraskede Maurits med prisen i Salzburg
  • Om Maurits’ første knap fire år på egne ben i Østrig
  • Hvordan han ikke vil lade kåringen stige ham til hovedet
  • Og drømmen om at repræsentere Danmark på det danske Herrelandshold