Presse15.2.2023

Maurits Kjærgaard er Årets Mandlige Talent 2023

Han flyttede til Østrig som 16-årig. Og i 2022, knap tre år senere, har Maurits Kjærgaard fået sit gennembrud. Midtbanemotoren kroner et flot år med titlen som Årets Mandlige Talent 2022.

Maurits Kjærgaard er Årets Mandlige Talent 2023

Af Michael Hehr

19-årige Maurits Kjærgaard har haft et vildt 2022. Han har etableret sig i FC Red Bull Salzburg, på det danske U21-landshold, spillet Champions League og vundet både ADMIRAL Bundesliga og UNIQA ÖFB Cup. Og nu kan han også lade sig hylde som Årets Mandlige Talent 2022.

Maurits Kjærsgaard blev med egne ord »sindssygt overrasket« over at vinde prisen.

»Det betyder selvfølgelig meget. Det giver sig selv. Men nu spiller jeg også på nogle sindssygt gode hold – både på klubplan og med landsholdet – hvor der er gode spillere omkring mig, der gør mig bedre. Så det er ikke kun mig, det er også takket være mine medspillere,« lyder det fra FC Red Bull Salzburg-spilleren.

Maurits Kjærgaard blev overrasket i mere end en forstand. Først og fremmest havde han ikke forventet at vinde prisen, men overrækkelsen af den var også en overraskelse. For han troede, han skulle lave et interview til klubbens egne kanaler, da Michael Sahl Hansen, direktør i Spillerforeningen, stod klar til at overrække ham prisen i Sky lounge 7 på Red Bull Arena i Salzburg.

»Jeg troede bare, det var en normal dag med et lille interview,« siger Maurits, der var lige så målløs, som han var taknemlig.

Foto: FC Red Bull Salzburg

»Der er bare sindssygt vildt. Jeg er sindssygt stolt. Tusind mange gange tak.«

Og der er god grund til at være stolt, for det er et fornemt selskab, som Maurits Kjærgaard bliver en del af som Årets Mandlige Talent. Listen over tidligere vindere tæller navne som Simon Kjær, Christian Eriksen og Pierre-Emile Højbjerg og Mikkel Damsgaard, der vandt sidste år.

»Det er sindssygt store navne. Men jeg prøver ikke at lægge noget pres på mig selv. Jeg vil spille min fodbold, som jeg altid har gjort det. Det er det, der har ført mig hertil. Så jeg prøver at have det sjovt med at spille fodbold hver dag og gøre mit bedste.«

Tidligere vindere

2021: Mikkel Damsgaard

2020: Jonas Wind

2019: Andreas Skov Olsen

2018: Jacob Bruun Larsen

2017: Andreas Christensen

»Jeg er fandeme nået langt i forhold til, hvor hurtigt det er gået, og den alder jeg har. Det er jeg selvfølgelig sindssygt stolt af,« slutter Maurits Kjærgaard, Årets Mandlige Talent 2022.

Det er spillerne, dem der ved, hvad det kræver at nå toppen, som afgør, hvem der løber med hæderen. Det er dét, der gør prisen ekstraordinær. Prisen uddeles i et samarbejde mellem DBU og Spillerforeningen.