Forsikring

Det skal du vide om dine (manglende) forsikringer

Det er ikke for at stifte bekendtskab med forsikringer, at du er blevet professionel fodboldspiller.

Du behøver heller ikke at være ekspert på området (det er derfor, du er medlem hos os). Men vi anbefaler, at du gør dig nogle overvejelser.

For ligesom skader er en del af pakken som professionel fodboldspiller, er forsikringer det også.

Men hvad har du så behov for? Hvilken forsikring og dækningssum er dækkende for dig? Vi har samlet tre ting, du bør overveje i forhold til forsikringer:

1. Hvad risikerer du at miste, hvis du bliver skadet i weekenden, og den skader ender med at tvinge dig til at stoppe karrieren?

Det afhænger selvfølgelig af din løn, og hvor mange år, du har tilbage af din kontrakt. Derfor har du mere på spil i starten af tyverne, end du har i slutningen. Men fem år af en fodboldkarriere kan have en stor værdi.

Så hvad er resten af din karriere værd?
  2. Hvad har du brug for at sikre, at du kommer godt videre, hvis du pludselig skal stoppe karrieren?

Det kan være, du er godt forberedt på livet efter fodbold og er klar til at gå direkte over i et andet job.

Det kan også være, du har nogle år med uddannelse på SU foran dig, hvis din karriere slutter i morgen.

Så hvad har du brug for?
  3. Hvad er et plaster på såret for dig, hvis du pludselig ikke kan løbe en tur eller spille bold i haven med ungerne?

Indrømmet: Den her er særligt svær at sætte en pris på. Og langt de fleste ville bytte en stor engangsbetaling for at kunne være aktiv efter et karrierestop.

Men det er ikke desto mindre noget, vi anbefaler, du tager op til overvejelse.

De tre faktorer kan være med til fastsætte, hvilken forsikring og dækningssum du har behov for. Men selvom du har gjort dig tanker om det, kan det være enormt svært. Den gode nyhed er, at vi kan hjælpe dig med det.

Og når du ved, hvilken dækning du har behov for, kan vi også hjælpe dig med at tegne forsikringen. For vi har nemlig forhandlet gode betingelser til dig og dine kollegaer, der er skræddersyet professionelle fodboldspillere.

Din almindelige ulykkesforsikring dækker sjældent

Du tror måske, din almindelige ulykkesforsikring dækker dig. Men det gør den ikke nødvendigvis. For mange almindelige ulykkesforsikringer dækker ikke, hvis du har fodbold som erhverv. Og det har du jo, hvis du er på kontrakt. Yderligere har du som kvindelig fodboldspiller ikke samme dækning, som herrerne har. Derfor anbefaler vi, at du tegner en heltidsulykkesforsikring. Og i visse tilfælde også en karrierestopforsikring.

Minimumsdækninger i overenskomsten

Om du er kvinde- eller herrespiller på kontrakt, er du dækket af den lovpligtige arbejdsskadeforsikring ligesom alle andre på det danske arbejdsmarked.

Men som herrespiller er du også sikret nogle forsikringer gennem overenskomsten. Nemlig en heltidsulykkesforsikring og en karrierestopforsikring.

Overenskomstdækning for fodboldspillere
TypeHvem?Dækningssum ​​​​​​​(sæson 23/24)
Lovpligtig arbejdsskadeAlleKr. 979.000,-
KarrierestopFuldtids Deltids TraineesKr. 893.528,- Kr. 478.311,- Kr. 255.785,-
HeltidsulykkeAlleKr. 1.770.000,-

Herre-kontraktspillere i DK er omfattet af ovenstående forsikringsdækninger (OK2020). Præmierne er indeksreguleret gennem overenskomsten.

Klubben/Arbejdsgiveren betaler forsikringspræmier til alle ovenstående forsikringer.

Dækningsummen for den lovpligtige arbejdsskadeforsikring er gældende fra perioden 1. januar 2023-31. december 2023.

Sådan er du (ikke) dækket i udlandet

Hvis du ikke har tegnet en privat ulykkesforsikring, vil vi anbefale dig at tegne en. Hvis du allerede har tegnet en, og du skifter til udlandet, skal du være opmærksom på, om den stadig dækker dig?

Hvis du har tegnet en privat ulykkesforsikring i eksempelvis Tryg eller TopDanmark stopper den nemlig med at dække dig, når du har boet i udlandet mellem et og tre år. Og ofte uden varsel. Og det er slet ikke muligt at tegne en ny ulykkesforsikring hos danske selskaber, mens du bor i udlandet.

Derfor råder vi dig til at gennemgå din forsikring med os, så du er helt sikker på, at du er dækket, som du ønsker det, hvis du bliver ramt af skade eller sygdom.

Og tegner du din ulykkesforsikring igennem vores forsikringsordning, er du også dækket i udlandet. Og du kan tegne den, selvom du allerede er flyttet ud og er kommet på kontrakt i udlandet.