Viktor lukkede ikke nogen ind

Feature17.2.2020

Viktor lukkede ikke nogen ind

Viktor Ahlmann kom i mental ubalance og blev drænet. Han burde have snakket med nogen. Men det kunne han ikke selv se dengang. I stedet tog han »en maske på« og »gemte det væk.«

Af Michael Hehr

Som knægt var han til prøvetræning i Liverpool. Senere repræsenterede han U16-, U17-, U18-, U19- og U20-landsholdet. Og i mellemtiden blev han rykket op i førsteholdstruppen i AaB, hvor han som 19-årig fik debut.

Set udefra så tilværelsen fantastisk ud for Viktor Ahlmann. Og i store dele af ungdomstiden elskede han da også at spille fodbold. Men i takt med at presset steg, forsvandt glæden.

- Jeg blev drænet for den energi og spilleglæde, man har haft, siden man var lille. Jeg var træt af fodbold, fortæller Viktor Ahlmann.

Tilladelse Påkrævet

Tog en maske på

Det ligger efterhånden mange år tilbage. Og når Viktor Ahlmann tænker tilbage, så burde han have talt med nogen om det. En mentaltræner eller en psykolog.

- Men det kunne jeg ikke se dengang, fordi det virker så privat.

- Man lukker jo folk ind i ens hoved, og en ting er, hvordan du agerer udadtil, men folk kan jo ikke se, hvordan du har det indvendigt. Det, syntes jeg ikke, jeg havde brug for. At der var nogen, der skulle høre, hvordan jeg havde det med det hele. Og så tog man jo lidt en maske på og gemte det væk, uddyber han.

Mental sundhed

Tilværelsen som elitesportsudøver kan være forbundet med mental stress og mentale udfordringer både undervejs og efter karrieren. Det kan bl.a. komme af præstationspres, skader, karriereforhold, identitetstab og problematisk spiladfærd - eller af hændelser i dit liv i øvrigt.

Du fortjener at have det godt, så du trives som menneske, og så du kan præstere som elitesportsudøver og opnå størst mulig tilfredshed med din karriere.

4player er klar med rådgivning og support for at hjælpe dig til at forebygge mentale udfordringer og til at sætte tidligt ind, hvis du skulle opleve mentale problemer undervejs i eller efter karrieren.

Viktor Ahlmann er glad igen. Og han elsker fodbold igen. Men han ville ønske, at han ikke havde gennemgået den mentale nedtur. At han havde talt om noget.

Det er derfor, han bakker op om 4players øgede indsats for mental sundhed. Læs mere om det her.