Spiller til Spiller13.3.2023

85: Kærligt ultimatum fra konen: Vælg mig eller dit spil

Play button

Tidligere topspiller erkender, at han har været i store ludomani-problemer. Spilafhængighed ødelagde meget af hans håndboldkarriere. På fem år er der i Danmark sket en fordobling af mennesker, der har problemer med spil.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast

Play button
Sound

Claus Kjeldgaard har været der. Han har været fanget og opslugt. Som så mange andre sportsfolk er det i de her år. Men det er de færreste, der står frem og erkender det. Det gør Claus Kjeldgaard nu.

»Jeg var et sted, hvor jeg ikke selv kunne se det. Jeg havde mistet kontrollen. Til sidst fik jeg et kærligt ultimatum fra min kone. Nu vælger du mig eller dit spil, sagde hun til mig. Det er det bedste, hun nogensinde har gjort for mig. Jeg er hende evigt taknemmelig,« siger Claus Kjeldgaard i podcasten Spiller Til Spiller.

»Når spiltrangen blev for stor hos mig, var jeg bare ikke den bedste udgave af mig selv på banen«

Claus Kjeldgaard i 'Spiller til Spiller'

I dag er han 37 år og stoppede håndboldkarrieren for snart fem år siden. En karriere, der begyndte i Aalborg og siden gik over Mors-Thy, svensk håndbold og til sidst en årrække i SønderjyskE Håndbold. Han fik for nogle år siden sat en stopper for sin spilafhængighed, da han bankede på døren hos Center for Ludomani, hvor han fik den nødvendige hjælp.

»Da jeg startede i det professionelle miljø, var online-poker det nye. Jeg blev fanget af konkurrenceelementet i det. Jeg mente selv, jeg kunne styre det. Men det kunne jeg ikke,« fortæller Claus Kjeldgaard.

Claus Kjeldgaard, 37, fortæller i 'Spiller til Spiller' om sit spilproblem, der både påvirkede hans karriere og tilværelsen generelt.

Han kunne snildt sidde i spillerbussen på vej til kamp og spille online-poker i et par timer. Eller måske sidde oppe en stor del af natten før en kamp. Måske vandt han. Måske tabte han 5.000 kroner.

»Var jeg så 100 procent mentalt til stede, når kampen gik i gang? I dag er jeg slet ikke i tvivl. Det var jeg ikke. Når spiltrangen blev for stor hos mig, var jeg bare ikke den bedste udgave af mig selv på banen,« erkender Claus Kjeldgaard.

Sådan hjælper vi

Har du spilproblemer? Eller er du i tvivl, om du er på vej til at få det? Du kan – i fuld fortrolighed – kontakte os. Vores rådgivere har tavshedspligt, og vi samarbejder med Center for Ludomani.

Du finder kontaktoplysninger på vores rådgivere her. Du kan også kontakte vores anonyme helpline eller henvende dig hos Center for Ludomani.

Den mentale sundhed er truet

Morsingboen er langt fra alene om at have haft problemer med spilafhængighed. En undersøgelse viser, at der på fem år er sket en fordobling af antal mennesker, der har problemer med spil. 478.000 voksne danskere har en spiladfærd, hvor der er faresignaler.

»Det er et voldsomt samfundsproblem. De 478.000 er ikke ludomaner alle sammen, men de balancerer på kanten af noget, hvor det kan udvikle sig til ludomani. Mange menneskers mentale sundhed er truet,« understreger lederen af Center for Ludomani, Henrik Thrane Brandt.

I 4Player, der er en rådgivningsvirksomhed for professionelle sportsfolk, oplever spillerrådgiver Kresten Blæsild også, at problemet med spilafhængighed er voksende.

»Derfor skal man altid række ud til os, hvis man har brug for et beredskab på det mentale område. Vi er her for at hjælpe sportsudøverne«

Kresten Blæsild, rådgiver i Spillerforeningen

»Det er et meget tabubelagt emne, og det foregår ofte i det skjulte. Men vi får flere og flere henvendelser fra både fodboldspillere og håndboldspillere, som oplever, at de har holdkammerater, der har et usundt forhold til spil. Professionelle sportsfolk har relativt meget fritid, en ok økonomi og en del viden om sport. Derfor skal man altid række ud til os, hvis man har brug for et beredskab på det mentale område. Vi er her for at hjælpe sportsudøverne til at bruge tiden mest fornuftigt og få mest muligt ud af karrieren og livet efter karrieren,« siger Kresten Blæsild.

Tilladelse Påkrævet

Tal om det svære

I dag er Claus Kjeldgaard kommet godt videre med livet og har fået et godt civilt job. Han mener også, at det er vigtigt med et stærkt omklædningsrum, hvor holdkammerater reagerer, hvis de ser faresignaler.

»Man skal turde tale om det svære i livet også. Jeg tror ikke, der er nogen, der ønsker at være afhængige af spil. Men det er svært at se, når man selv står i det. Og det er svært at komme ud af. Jeg ønsker, at flere sportsfolk vil stå frem. For det er vigtigt at være åben om det. Ellers kommer vi aldrig problemet til livs,« siger Claus Kjeldgaard.

Og for ham var især én person vigtig, da han skulle ud af sin afhængighed.

»Hvis ikke min kone havde sat mig stolen for døren, ved jeg ikke, hvor jeg havde været i dag. I andre tilfælde kan det lige så godt være en holdkammerat, der hjælper. Hvis man ser alarmknapper, så skal man reagere,« siger den tidligere topspiller.

Abonnér på 'Spiller til Spiller' i din foretrukne podcastapp. Der er links i toppen af artiklen.

Er din holdkammerat i spilproblemer?

»Jeg synes, det var fedt, at min holdkammerat tog fat i mig og ytrede sin bekymring og sagde; »jeg tror sgu ikke, du er helt okay, det skal du have gjort noget ved.« Det kan jeg kun opfordre til, at man gør.«

Sådan siger Claus Kjeldgaard. Han ved, at det er en svær samtale. Og at det kan føles grænseoverskridende – for jer begge.

Men hvis du er nervøs for, om din holdkammerat er i spilproblemer, er det at vise omsorg at tage snakken. Ingen har lyst til at være afhængig af spil eller at leve med de konsekvenser, den afhængighed skaber.

Har du brug for sparring om, hvordan du kan gå til den samtale? Så kontakt os eller Center for Ludomani.