Spiller til Spiller7.6.2023

89: Vi kan sagtens have gode græsbaner året rundt. Hvis vi vil

Play button

Gode baner er et spørgsmål om økonomi og faglighed. Det fastslår formand i Groundsman Association Denmark i ’Spiller til Spiller’.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast

Play button
Sound

»Økonomi.«

Så simpelt kan det siges. For det handler om økonomi, hvis vi vil højne niveauet på banerne i Danmarks bedste rækker.

»Det er klubberne, der skal tænke, at det vigtigste for dem er deres træningsfaciliteter. Det er det underlag, de spiller på,« siger Karsten Paaske i vores podcast, ’Spiller til Spiller’.

Karsten Paaske er formand i Groundsman Association Denmark. Og så har han ansvaret for de notorisk gode baner i Vildbjerg, der ligger små 20 kilometer vest for Herning.

»Vores faglighed gør, at vi kan se, at den økonomi, der er til nogle baner, ikke kan opretholde en stadionbane i den stand, de (klubberne, red.) gerne vil have.«

Karsten Paaske har sammen med resten af de ansatte i Vildbjerg ansvaret for 30 baner.

»Det kan lade sig gøre alle steder«

Formanden for landets groundsmen siger det med en slet skjult reference til det faktum, at mange af både Kvindeligaens og Superligaens stadioner ejes og driftes af landets kommuner.

»De baner, der bliver rated højt, har en god økonomi. De har måske selv ansat en groundsman og har selv ansvaret for pasningen af banerne.«

Et af de få steder, det er tilfældet, er i Brøndby IF. De har ansat Chris Hague, der har ansvaret for banerne på vestegnen. Banen på Brøndby Stadion er netop blevet kåret som Danmarks Bedste Bane i Superligaen for tredje år i træk.

Chris Hague værdsætter sine arbejdsbetingelser. Og han er overbevist om, at andre groundsmen kan levere samme standard under de rette forudsætninger.

»De groundsmen, jeg kender, som er kommunalt ansat, har evnerne. Men de har bare behov for opbakning. Giv dem, hvad de har brug for. Giv dem de ressourcer, de har brug for, og så vil de levere gode baner,« som Chris Hague har udtrykt det i et interview i forbindelse med kåringen.

»Det kan lade sig gøre alle steder,« som manden bag Danmarks Bedste Bane udtrykker det.

Tilladelse Påkrævet

En positiv udvikling

Karsten Paaske ved, hvad det kræver. Selvom prioriteringen af banen i Brøndby IF stikker ud, så er formanden for landets groundsmen fortrøstningsfuld.

»Jeg tror, vi er et helt andet sted om fem år. Jeg tror, der vil ske noget,« fastslår han.

Hør Karsten Paaske fortælle om det hele i ’Spiller til Spiller’, hvor han blandt andet fortæller:

• Hvordan Karsten Paaske selv passer og plejer de notorisk gode baner i Vildbjerg, der er blevet betrådt af landsholdet såvel som store klubber fra ind- og udland
  • Om forskellene på naturgræs, kunstgræs og hybridbaner
  • Hvorfor banen i Parken ifølge formanden altid vil have dårlige betingelser i de mørke måneder
  • Og hvad det kræver at drifte en kunstgræsbane

Du finder ’Spiller til Spiller’ i Apple Podcast, på Spotify, eller hvor du ellers lytter til podcasts.