Chris Hague og Brøndby IF sætter standarden. »Det kan lade sig gøre alle steder«

Feature29.5.2023

»Giv dem, hvad de har brug for. Giv dem de ressourcer, de har brug for, og så vil de levere gode baner.«

Af Michael Hehr

For tredje sæson i træk har Superligaens anførere kåret Brøndby Stadion som Danmarks Bedste Bane. Skåret ind til benet vidner det om to ting: At Chris Hague er en dygtig groundsman, og at Brøndby IF prioriterer deres baner.

»Det kan lade sig gøre alle steder,« mener Chris Hague.

Hvis ellers klubberne vil det, forstås. Og i Brøndby IF vil de have gode baner. Det er derfor, de har ansat Chris Hague og hans hold til at pleje banerne og udstyret dem med vækstlys, vækstdug, solspejle, og hvad de ellers har behov for i bestræbelserne på at levere gode baner i vores til tider både kolde og mørke klima.

Det er også derfor, Chris gennem årene har opbygget en tæt relation til spillerne og den sportslige stab, så han konstant får deres feedback og kan tilpasse banen til deres behov og ønsker.

»Det er det, det handler om. De er slutbrugerne. Så vi leverer noget til dem, som de kan arbejde på i hverdagene, og noget de kan præstere og underholde på i weekenden. For mig er det en ’no-brainer’ at tale med slutbrugerne. De er nøglen.«

»Giv dem, hvad de har brug for«

Det kan lyde åbenlyst at prioritere det underlag, hvor summen af det store arbejde, der lægges fra spillere og staben omkring den, skal kulminere. Men virkeligheden er, at de færreste klubber har ansat deres egne groundsmen.

I stedet er det en kommunal opgave, hvor udgifterne af samme årsag skal findes i et kommunalt budget. I praksis betyder væsentligt dårligere forudsætninger, end det er tilfældet for Brøndbys groundsmen.

»De groundsmen, jeg kender, som er kommunalt ansat, har evnerne. Men de har bare behov for opbakning. Giv dem, hvad de har brug for. Giv dem de ressourcer, de har brug for, og så vil de levere gode baner.«

Chris er – måske ikke så overraskende – af den opfattelse, at den optimale løsning er at have en have en groundsman ansat i klubben. Det er ikke afgørende, fordi kommunen kan løfte opgaven, men det er optimalt.

Danmarks Bedste Bane 2022/23

Brøndby Stadion 4,71
Energi Viborg Arena: 4,00
MCH Arena: 3,93
Ceres Park: 3,71
Aalborg Portland Park: 3,71
Parken: 3,50
Lyngby Stadion: 2,79
Cepheus Park Randers: 2,64
Nature Energy Park: 2,64
Casa Arena Horsens: 2,43
JYSK Park: 2,29
Right to Dream Park: 2,07

En prober fodboldklub

Og manden bag Superligaens bedste bane nyder at være en del af klubben.

»Jeg er fodboldfan. Brøndby er en prober, traditionel fodboldklub. Det er fantastisk at være en del af klubben.«

Sammen med resten af ’grounds’-holdet er han bevidst om, at de spiller en vigtig rolle.

»Det giver os stolthed. Vi er alle klar over, at vi er vigtige for, at spillene kan få resultater. Det er vigtigt, at spillerne ikke alene har gode baner at spille kamp, men at de også har gode træningsbaner at arbejde på hver eneste dag.«

»Vi sætter et godt eksempel for dansk fodbold, og det er vi stolte af. Vi viser, hvad der kan gøres, og hvordan det skal gøres. På det her niveau skal banerne være sådan.«

Tilladelse Påkrævet