Sammen for bedre baner

Feature26.5.2023

Sammen for bedre baner

Anførere på tværs af Kvindeligaen og Superligaen står skulder ved skulder i kampen for bedre baner.

Af Michael Hehr

»Det er vores arbejdsplads. Dér, vi skal præstere. Dér, vi kæmper for klubben. For fansene. For os.«

Sådan indleder anførerne Sofie Riis, Julie Tavlo, Björn Kopplin og Nicolai Larsen, der alle kæmper for bedre baner.

For banerne er helt essentielle for vores sport. Det er de for den enkelte spiller, der skal udvikle sig og tage næste skridt i karrieren; det er de for holdet, som skal præstere og konkurrere nationalt og internationalt; det er de for det publikum, der skal underholdes. Med andre ord er gode bane en forudsætning for hele fodboldbranchen.

Banerne er »scenen for det spil, vi elsker«, som de fire anførere understreger. Det er derfor, vi kæmper for bedre baner.

Et element i kampen for bedre baner kåringerne af Danmarks Bedste Bane i henholdsvis Kvindeligaen og Superligaen. De offentliggøres i de kommende uger.

Tilladelse Påkrævet

Danmarks Bedste Bane

Kåringen af Danmarks Bedste Bane trækker tråde til England, Holland og Australien. For det var på baggrund af erfaringer i de lande, at vi i 2012 første gang satte gang i kåringen af det bedste underlag i Superligaen. Dengang var målet bedre baner og bedre fodbold – det er det stadigvæk.

I takt med udviklingen og den stigende professionalisering af kvindefodbold begyndte anførerne i Kvindeligaen i 2022 også at bedømme de baner, de spiller på. Det betyder, at vi i 2023 for første gang kan kåre Danmarks Bedste Bane i Kvindeligaen. Det er vigtigt. For vi skal have bedre baner. Det er derfor, vi hylder de klubber og groundsmen, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.

Rent praktisk foregår ratingen ved, at udebaneholdenes anførere efter hver kamp giver en helhedsbedømmelse af banen fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Ved sæsonens afslutning bliver Danmarks Bedste Bane i begge ligaer fundet baseret på det bedste gennemsnit.

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.