Spiller til Spiller5.3.2021

45: Sådan arbejder Nicolai Larsen med det mentale

Play button

Nicolai Larsen kunne ikke selv se det. At han havde ændret adfærd. Han lukkede sig inde i sig selv, blev frustreret, udadreagerende og præsterede under niveau. I den her podcast åbner Guingamp-målmanden op om, hvor vigtigt fokus på det mentale aspekt har været og fortsat er for hans fodboldkarriere.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

For Nicolai Larsen har det været afgørende. Afgørende for hans trivsel, hans præstationer og hans karriere generelt. Den 29-årige Guingamp-spiller havde ganske enkelt ikke været, hvor han er i dag, hvis ikke han havde arbejdet med det mentale aspekt af at være professionel fodboldspiller.

- Jeg er tilbøjelig til at sige, at jeg nok havde haft perioder, hvor jeg havde været ved at gå ned med stress, fortæller han i Spillerforeningens podcast, ’Spiller til Spiller’.

Men Nicolai Larsen gik ikke ned med stress. Og det kan han takke mentaltræneren Martin Langagergaard for. For han så, hvor en dengang 20-årig Nicolai Larsen var på vej hen, da de begge var i AaB.

- Jeg havde opbygget en forventning om, at jeg skulle være fejlfri hele tiden. Jeg skulle gøre alle de rigtige ting. Det gik ind i min hverdag, og til sidst kunne jeg bare ikke være i det mere, for jeg tænkte hele tiden på fodbold – uden at jeg lagde mærke til det.

- Jeg gjorde det i bedste mening. Fordi jeg gerne ville blive bedre, og jeg gerne ville leve op til alle forventningerne, men i princippet blev det en ond spiral for mig. Jeg slappede aldrig af, og jeg kom aldrig væk fra fodbold eller til at tage en puster, og derfor gik det ud over mine præstationer.

Han så det ikke selv, men det gjorde Martin Langagergaard altså. Han så, hvordan Nicolai Larsen lukkede sig inde i sig selv, var udadreagerende og præsterede under niveau.

I den her udsendelse kan du høre, hvordan mentaltræner Martin Langagergaard gav Nicolai Larsen redskaber til at finde den rette balance i livet, hvorfor rød, gul og grøn er vigtige farver for keeperen, og hvordan han på et halvt år i fransk fodbold har oplevet to trænerfyringer, en ny præsident og en ny sportsdirektør.