MCH Arena har Danmarks Bedste Bane 2017/18

Anførerne i Superligaen peger på MCH Arena som Danmarks Bedste Bane. Det viser Spillerforeningens opgørelse. Dermed vinder MCH Arena Den Gyldne Greb for tredje gang.

Af Martin Dons

Mens duellen om DM-guldet mellem Brøndby og FC Midtjylland endnu ikke er afgjort, så har et andet slag mellem de to duellanter fundet sin vinder. Det er nemlig FC Midtjyllands hjemmebane, MCH Arena, der løber med titlen som Danmarks Bedste Bane, efter at Brøndby Stadion leverede den bedste bane i sidste sæson.

- At vi igen har Danmarks Bedste Bane betyder rigtig meget. Der arbejdes på banen i 11 måneder om året. Den eneste måned, vi faktisk ikke arbejder på banen, er i januar. I de regnfulde, kolde og våde måneder, hvor vi går herude fra morgen til aften, betyder det noget, at det, vi gør, gør en forskel. Derfor er det et klap på skuldrene, at få Danmarks Bedste Bane. Det er noget, vi sætter en ære i, siger Anders Faber Nielsen, der sammen med Bjarne Rabæk er groundsmen på MCH Arena.

Det er Superligaens anførere, der med deres bedømmelser efter hver runde har afgjort, at det er MCH Arena, der har landets bedste græstæppe. Og det vækker glæde i FC Midtjylland, som har hjemme på MCH Arena.

- Det bringer en stolthed. Banen er et afgørende arbejdsredskab for, at vi kan levere det ønskede produkt i Superligaen. Et produkt som favner både tilskuere, sponsorer, seere og naturligvis spillerne og klubben. Derfor er vi stolte, siger Svend Graversen, sportschef i FC Midtjylland.

Vigtigt banerne prioriteres

- Banen er vigtig for den måde, vi spiller fodbold på, og den er afgørende for, at vi kan bringe den fornødne kvalitet. Og med en god bane, så ved vi, at vi har de bedst mulige vilkår, og det afspejles også i vores pointhøst hjemme på MCH Arena. Det vil vi gerne rose MCH, Anders og Bjarne for. Deres passion er tydelig, og det er fundamentet for, at græstæppet på MCH Arena igen er kåret til Danmarks bedste.

I Spillerforeningen glæder man sig over det gode arbejde, der er lavet i Herning, men peger samtidig på, at det er vigtigt, at der er fokus på banerne.

- Det er dejligt at opleve folk som Anders og Bjarne, der er så passionerede omkring arbejdet med banen. Deres store stykke arbejde skal vi anerkende og hylde. Det er vigtigt, at banerne prioriteres, og at der bliver afsat tid og ressourcer til at levere gode baner, siger Thomas Lindrup, chefrådgiver i Spillerforeningen.

Otte baner under middel

Helt i bunden af opgørelsen er CASA Arena i Horsens, der blot scorer karakteren 2 blandt Superligaens anførere, hvilket svarer til karakteren ”dårlig”. Generelt bærer afstemningen præg af et forår, som har budt på flere dårlige baner i Superligaen. I denne sæson ligger hele otte hold under middelkarakteren 3.

- Vi har i denne sæson oplevet alt for dårlige baner i Superligaen. Vi har i efterhånden mange år diskuteret baneforhold, men det burde være en selvfølge, at man i Danmarks bedste række spiller på ordentlige baner. Banerne skal simpelthen prioriteres, for vi kan jo se, at det godt kan lade sig gøre at levere gode baner i Danmark. Vi skal huske på, at banerne altså er spillernes arbejdsplads, lyder det fra Lindrup.

Til gengæld er der en smule fremgang at spore for kunststofbanerne. FC Nordsjællands kunststofbane har generelt haft det svært i kampen om Danmarks Bedste Bane, og det er således første gang, at banen ikke slutter sidst. Nordsjællændernes bane giver CASA Arena, Helsingør Stadion og DS Arena baghjul, mens Superligaens anden kunststofbane på JYSK Park slutter på en tiendeplads lige foran Right to Dream Park.

Samlet stilling

MCH Arena (FC Midtjylland): 3,94
Brøndby Stadion (Brøndby IF): 3,75
Aalborg Portland Park (AaB): 3,60
Telia Parken (F.C. København): 3,27
Sydbank Park (SønderjyskE): 3,13
Ceres Park (AGF): 3,00
BioNutria Park (Randers FC): 2,93
Lyngby Stadion (Lyngby BK): 2,87
EWII Park (OB): 2,79
JYSK Park (Silkeborg IF): 2,69
Right to Dream Park (FC Nordsjælland): 2,38
DS Arena (Hobro IK): 2,13
Helsingør Stadion (FC Helsingør): 2,13
CASA Arena (AC Horsens): 2,00

Om Danmarks Bedste Bane

Spillerforeningen kårer sammen med Superligaens 14 anførere hvert år Danmarks Bedste Bane. Jagten på den bedste bane blev skudt i gang fra forårssæsonens start i 2012. Udeholdenes anførere bedømmer efter hver runde kampbanerne. Målet er bedre baner og bedre fodbold.

Bygget på erfaringer fra England, Holland og Australien er målet at forbedre baneforholdene i den bedste danske række og samtidig hædre de klubber og groundsmen, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.

Rent praktisk foregår ratingen ved, at udebaneholdenes anførere efter hver kamp sender en SMS med en helhedsbedømmelse af banen fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Ved sæsonens afslutning bliver Danmarks Bedste Bane fundet baseret på det bedste gennemsnit. Ratingen inkluderer alle Superligaens anførere.

Tilladelse Påkrævet

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.