Presse18.11.2022

Her er efterårets bedste bane i Superligaen

Superligaens bedste underlag i første halvdel af sæsonen er på Brøndby Stadion. Det mener ligaens anførere, der efter hver udekamp vurderer banen.

Her er efterårets bedste bane i Superligaen

Af Martin Dons

Brøndby Stadion har i de seneste sæsoner vadet i succes. I de seneste to sæsoner har Superligaens anførere nemlig peget på hybridbanen på Vestegnen som den bedste.

Og roserne til den velplejede bane fortsætter. Brøndby Stadion topper nemlig Danmarks Bedste Bane-listen ved vinterpausen foran Energi Viborg Arena. Nummer tre på listen er AaB’s hjemmebane, Aalborg Portland Park.

Tilladelse Påkrævet

Tre baner dumper ved vinterpausen. Det er græstæppet på AC Horsens hjemmebane, Nordstern Arena Horsens, samt de to kunstgræsbaner i henholdsvis Farum og Silkeborg. Værd at bemærke er det dog, at FC Nordsjællands hjemmebane, Right to Dream Park, er gået fra 1,25 ved halvvejsstillingen for et år siden til 2,22 og dermed også har overhalet riverne fra El Plastico, Silkeborg IF’s hjemmebane.

Samlet set rammer banerne i efterårssæsonen et gennemsnit på 3,42. Det er en my under stillingen for et år siden, hvor gennemsnittet lød på 3,54.

Derfor kårer vi Danmarks Bedste Bane

Fodboldbanen er din arbejdsplads. Det er dit kontor. Det er der, du skal udfolde dit talent, udleve dine drømme, tage de næste skridt. Det er også den, vi samles om. Banen danner ramme om det spil, vi alle elsker og betages af.

En god bane er omdrejningspunktet for vores sport. For dine muligheder, din sikkerhed og vores produkt. Derfor kæmper vi for bedre baner.

Halvvejsstilling

1. Brøndby Stadion (Brøndby IF): 4,78
2. Energi Viborg Arena (Viborg FF): 4,50
3. Aalborg Portland Park (AaB): 4,38
4. MCH Arena (FC Midtjylland): 3,78
5. Lyngby Stadion (Lyngby BK): 3,63
6. Ceres Park (AGF) 3,50
7. Parken (F.C. København): 3,38
8. Nature Energy Park (OB): 3,11
8. Cepheus Park Randers (Randers FC): 3,11
10. Nordstern Arena Horsens (AC Horsens) 2,78
11. Right to Dream Park (FC Nordsjælland): 2,22
12. JYSK park (Silkeborg IF): 2,00

Vurdering fra 1-5 (1=elendig / 2=under middel / 3=godkendt / 4=over middel / 5=fantastisk)

Om Danmarks Bedste Bane

Spillerforeningen kårer sammen med Superligaens 12 anførere hvert år Danmarks Bedste Bane. Jagten på den bedste bane blev skudt i gang fra forårssæsonens start i 2012. Udeholdenes anførere bedømmer efter hver runde kampbanerne. Målet er bedre baner og bedre fodbold.

Bygget på erfaringer fra England, Holland og Australien er målet at forbedre baneforholdene og samtidig hædre de klubber og groundsmen, der yder en særlig indsats for at forbedre spillernes betingelser på banen.

Rent praktisk foregår ratingen ved, at udebaneholdenes anførere efter hver kamp sender en SMS med en helhedsbedømmelse af banen fra 1-5; fra elendig til fantastisk. Ved sæsonens afslutning bliver Danmarks Bedste Bane fundet baseret på det bedste gennemsnit. Ratingen inkluderer alle Superligaens anførere.