Spiller til Spiller9.1.2024

104: Frederik Møller om iværksætteri og livet efter to hjerteanfald

Play button

To hjerteanfald vendte Frederik Møllers liv på hovedet. Siden har den tidligere professionelle fodboldspiller etableret tøjbrandet Elemental Coloring. Han deler sine erfaringer med iværksætteri i ’Spiller til Spiller’.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast

Play button
Sound

Der kan drages en del paralleller mellem iværksætteri og professionel fodbold. Det er identitetsskabende, det er opslugende, og det kræver en helt særlig disciplin, hvis man skal lykkes.

Måske er det af de årsager, mange professionelle fodboldspillere drages mod iværksætteri og startups. Måske er det ikke. Men faktum er, at mange atleter kigger den vej, når de planlægger livet efter fodbold. Det ved vi fra vores arbejde i 4player, der er Spillerforeningens uddannelses- og karriereenhed.

»Vi er et eller andet sted midt imellem, hvor det stadigvæk kan nå at blive en kæmpe succes, og det kan det blive hurtigt. Det kan også være, det tager 15 år, det kan også være, det aldrig bliver en succes«

Det var nu ikke de grunde, der bragte 30-årige Frederik Møller ind i en startup, da han nødtvunget måtte stoppe karrieren efter to hjerteanfald. En omvæltning, han tidligere har beskrevet i #58 af ’Spiller til Spiller’.

»Jeg har stået helt ude på kanten og tænkt; »nu er det hele slut.« Så hvad er det, jeg skal bruge resten af mit liv på rent arbejdsmæssigt? Der tænkte jeg, at det var at gøre den størst mulige positive forskel for flest mulige mennesker,« fortæller Frederik i den seneste udgave ’Spiller til Spiller’.

Den farveblinde mod de kreative

Han ved godt, det lyder lidt højstemt. Selv kalder han sit moralske formål »meget højtflyvende«. Det er ikke desto mindre det, der driver ham.

Kort fortalt er tøjbrandet Elemental Coloring, som Frederik står bag, økologisk tøj, der er farvet af naturen uden syntetisk kemi. Af samme årsag har de hverken sorte eller hvide t-shirts, fordi det ikke muligt uden kemi.

Frederik Møller pakker varer, idéudvikler, laver marketing, og hvad der ellers byder sig til af opgaver i Elemental Coloring.

»Vi har en industri, som virkelig kan flytte sig i en positiv retning. Det skal jeg prøve at gøre. Det er supernaivt. Og jeg forsøger stadig at være ultranaiv og bare løbe afsted.«

»Jeg har ikke regnet den ud. Vi har ikke den endegyldige løsning. Vi har en del af løsningen. Men det handler lige så meget om at have et mindset, hvor man prøver at se det fra en anderledes vinkel. Min baggrund er meget anderledes end de fleste i industrien, som typisk har en kreativ baggrund. Min er meget mere firkantet og rød/grøn-farveblind,« fortæller den tidligere professionelle fodboldspiller, der også er uddannet jurist.

Marketing om morgenen, lagerarbejde om eftermiddagen

Missionen går ikke ad helvede til. Men Elemental Coloring er heller ikke »braget gennem himlen«, som Frederik udtrykker det.

»Vi er et eller andet sted midt imellem, hvor det stadigvæk kan nå at blive en kæmpe succes, og det kan det blive hurtigt. Det kan også være, det tager 15 år, det kan også være, det aldrig bliver en succes.«

»Det har været en øvelse for mig at erkende, at ikke alt bliver perfekt, men vi arbejder efter, at bliver så godt, som det overhovedet kan blive«

Frederik Møller i 'Spiller til Spiller'

Frederik knokler, knap så overraskende, for, at det bliver en kæmpe succes. Og som virksomhedens eneste ansatte varetager han alle opgaver bortset fra selve tøjproduktionen. Det vil sige, at det er ham, der idéudvikler, laver strategier, pakker varer, ordner returneringer, laver marketing og PR, tager salgsmøder, og hvad der ellers er opgaver i virksomheden.

»Jeg har rigtig mange hatte.«

Ingen ugeplaner uden for fodbold

De mange opgaver og den uendelige to do-liste er noget af det, den tidligere FC Midtjylland-spiller har skullet lære at tøjle og lægge fra sig.

»Jeg har skullet finde ud af, hvad det er for nogle ting, jeg skal vente med, fordi ellers kan man blive ved med at lægge initiativer ind i to do-listen, som til sidst bliver så lang, at den er helt uoverskuelig. Det har været en øvelse for mig at erkende, at ikke alt bliver perfekt, men vi arbejder efter, at bliver så godt, som det overhovedet kan blive.«

Og det står i kontrast til den – af andre – skemalagte tilværelse, han kender fra sin gamle karriere som professionel fodboldspiller.

»Som fodboldspiller er der en fast plan. Du behøver nærmest ikke at have en holdning til, hvornår du skal spise, fordi det er der nogen, der har bestemt for dig. Det samme gælder træningsplaner. Det er bare at møde op. Nu skal jeg selv strukturere det, jeg skal finde ud af, hvornår nok er nok.«

I #104 af ’Spiller til Spiller’ deler Frederik flere erfaringer – og ting, han gerne ville have vidst – om livet som iværksætter. Hør udsendelsen i Apple Podcast, Spotify eller der, hvor du lytter til podcast.

Tilladelse Påkrævet