Presse13.12.2022

De kæmper om at blive Årets Mandlige Fodboldspiller

Det er de danske fodboldspillere, der afgør, hvem der skal modtage den største, individuelle hæder i dansk fodbold. Bag prisen står DBU og Spillerforeningen i samarbejde med Hessel HiRE.

De kæmper om at blive Årets Mandlige Fodboldspiller

Af Michael Hehr

Joachim Andersen, Christian Eriksen og Pierre-Emile Højbjerg.

Én af dem kan inden længe lade sig hylde som Årets Mandlige Fodboldspiller 2022.

Det er de mandlige, danske fodboldspillere, der har nomineret de tre landsholdsspillere, og det er også de danske elitefodboldspillere, der beslutter, hvem der skal hædres til DR’s store sportgallashow, Sport 2022, i Boxen i Herning til januar.

26-årige Joachim Andersen er for første gang nomineret til den mest prestigefyldte pris i dansk fodbold. Crystal Palace-spillerenhar leveret stærke præstationer i Premier League, mens forsvarsspilleren på landsholdet har konsolideret sin plads blandt Hjulmands 11 foretrukne.

Christian Eriksen er på alle måder tilbage. Tilbage på fodboldbanen, tilbage i verdenseliten og altså tilbage som en af de nominerede til Årets Mandlige Fodboldspiller – en pris, den 30-årige Manchester United-spiller har vundet fem gange tidligere i karrieren.

Pierre-Emile Højbjerg har til gode at vinde prisen som Årets Mandlige Fodboldspiller, selvom han har været nomineret ved flere lejligheder. Den 27-årige Tottenham Hotspur-spiller har i den forgange sæson høstet stor anerkendelse for sit spil på både klub- og landshold, og de præstationer belønner kollegaerne altså med en nominering til Årets Mandlige Fodboldspiller 2022.

Vinderen af prisen, som i fællesskab uddeles af DBU og Spillerforeningen i samarbejde med Hessel HiRE, afsløres til Sport 2022, som foregår i Jyske Bank Boxen lørdag den 7. januar 2023.

De nominerede:

• Joachim Andersen
  • Christian Eriksen
  • Pierre-Emile Højbjerg

Om kåringen

Det er de mandlige, danske elitefodboldspillere, der nominerer og kårer Årets Mandlige Fodboldspiller. Prisen uddeles i et samarbejde mellem Spillerforeningen og DBU med Hessel HiRE som prispartner.

Magnus Hviid

Kommunikationsdirektør