Årets Mandlige Fodboldspiller

Det er den største individuelle hæder, en fodboldspiller kan få. Ikke kun, fordi du opnår en plads i historiebøgerne og dansk fodbolds fælles fodboldhistorie, men fordi det er spillerne, der nominerer og kårer Årets Mandlige Fodboldspiller.

Kåringen trækker tråde tilbage til 1961, hvor kåringen første gang blev afholdt efter ide af Knud Lundberg, først Socialdemokraten og siden Aktuelt. En kåring, Harald Nielsen i øvrigt er den første vinder af. I 1989 begyndte Spillerforeningen at kåre sin udgave af Årets Mandlige Fodboldspiller, og de to kåringer blev samlet i 1994.

I perioden 1998-2003 var kåringerne arrangeret af Spillerforeningen og Ekstra Bladet i fællesskab. Fra 2006 har Spillerforeningen været arrangør af kåringerne sammen med mediepartneren DR.

Vi kårer Årets Mandlige Fodboldspiller ved DR Sportens årlige sportsgallashow i Herning. Siden 2021 har vi uddelt prisen sammen med DBU.

Årets Mandlige Fodboldspiller

Andreas Christensen er Årets Mandlige Fodboldspiller

Han lader som regel fodboldspillet tale for sig. Og den elegante og pasningsstærke forsvarsspiller har i kalenderåret 2023 gjort det i en sådan grad, at kollegerne og konkurrenterne på banen har peget på 27-årige Andreas Christensen som Årets Mandlige Fodboldspiller 2023.

»Det betyder meget. Særligt, at det kollegaerne, der har stemt. Det er specielt. Det er folk, der ved hvor meget arbejde, der ligger bag, og som selv laver det arbejde,« siger Andreas Christensen om prisen.

Med FC Barcelona kunne AC i sommeren '23 lade sig hylde som spansk mester i sin første sæson for den catalanske storklub. Titlen blev sikret foran ærkerivalerne fra Real Madrid og markerede også et midlertidigt farvel til Barcelonas ikoniske hjemmebane.

Og netop den oplevelse, at vinde mesterskabet og samtidig skulle sige farvel til Camp Nou, er noget af det, som særligt har imprintet sig i AC’s minder fra 2023:

»Sidste kamp på Camp Nou. At få trofæerne i hånden og at have familien med på banen står rigtig klart,« siger Andreas Christensen

Andre vindere

2017: Christian Eriksen