Årets Mandlige Fodboldspiller

Det er den største individuelle hæder, en fodboldspiller kan få. Ikke kun, fordi du opnår en plads i historiebøgerne og dansk fodbolds fælles fodboldhistorie, men fordi det er spillerne, der nominerer og kårer Årets Mandlige Fodboldspiller.

Kåringen trækker tråd tilbage til 1961, hvor kåringen første gang blev afholdt efter ide af Knud Lundberg, først Socialdemokraten og siden Aktuelt. En kåring, Harald Nielsen i øvrigt er den første vinder af. I 1989 begyndte Spillerforeningen at kåre sin udgave af Årets Mandlige Fodboldspiller, og de to kåringer blev samlet i 1994.

I perioden 1998-2003 var kåringerne arrangeret af Spillerforeningen og Ekstra Bladet i fællesskab. Fra 2006 har Spillerforeningen været arrangør af kåringerne sammen med mediepartneren DR.

Vi kårer Årets Mandlige Fodboldspiller ved DR Sportens årlige sportsgallashow i Herning. Siden 2021 har vi uddelt prisen sammen med DBU.

Årets Mandlige Fodboldspiller

Simon Kjær er Årets Mandlige Fodboldspiller

Han er et fyrtårn i dansk fodbold. Han har i årevis repræsenteret Danmark - de seneste mange år som landsholdsanfører. Og så er han landets bedste fodboldspiller.

»Det er fantastisk, og det er jeg sindssygt stolt over. Jeg kan i hvert fald kun takke mange gange til dem, der har stemt på mig – mine kolleger, og det betyder selvfølgelig også ekstra meget,« siger Simon.

Det er anden gang i karrieren, at kollegaerne peger på udenlandsdanskeren som Årets Mandlige Fodboldspiller. Og det bringer ham i eksklusivt selskab. For han er er den blot 11. spiller, der oplever at modtage hæderen to gange, siden prisen første gang blev uddelt i 1961 til Harald Nielsen.

Det er spillerne, der nominerer og kårer Årets Mandlige Fodboldspiller. Og vi uddeler prisen sammen med DBU.

Andre vindere

1963: Jens Petersen

1961: Harald Nielsen

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.