Spiller til Spiller15.9.2023

95: Ano maler 3:3: Første kollektion er på vej

Play button

Når Anosike Ementa ikke spiller fodbold, maler han. Drømmen er at blive udstillet på gallerier og at kunne sælge sin kunst. Sammen med Spillerforeningen og 4player har den 21-årige Viborg FF-spiller udforsket, hvordan han udlever sin drøm.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

»Forløbet har været lærerigt.«

Det er det første, der kommer ud af Anos mund, da han bliver bedt om at opsummere det forløb, han gennem os i Spillerforeningen og 4player har været del af. Han fortsætter:

»Jeg startede med at male for sjov, så kom det her forløb, hvor jeg tænkte; hvorfor ikke? Hvorfor ikke prøve at gøre det til noget mere, nu hvor det er en kæmpe interesse? Så jeg sprang egentlig bare ud i det meget spontant, og jeg synes, det har været meganice og megalærerigt at høre fra andre, men også at lære en masse om mit eget projekt.«

»At snakke med mennesker, som ved noget om det. Og dygtige folk fra Spillerforeningen, der kan hjælpe én med diverse ting. Så jeg synes, det har været megafedt at være med, og det er klart noget, jeg kan anbefale til andre. Det har jeg virkelig fået en del ud af,« tilføjer han i tredje og sidste afsnit af podcastserien ’Ano maler’.

Snart kan du købe Anos værker

Det startede som et frirum. Som et af flere kreative projekter, han sideløbende med fodboldkarrieren har kastet sig ud i. Men det seneste stykke tid er det blevet intensiveret. Og nu nærmer Ano og kæresten Sofie sig et punkt, hvor kæresteparret og kunstnerduoen vil sætte de første værker til salg.

»Vi vil gerne have det ud og have folk, der kommer med positiv respons og køber vores malerier. Men i første omgang var det egentlig bare det der med selv at kunne være tilfreds med det, man lavede. Så skal det andet nok komme. Der er vi, føler jeg, på vej hen mod noget rigtigt nu.«

»det er fedt at lave et projekt, hvor man også lærer de andre deltagere at kende som andet end sportsfolk«

»Vi vil gerne have en lille første kollektion, der måske består af otte malerier, hvor vi nu har malet en fem stykker.«

Når det kommer til salg, forestiller parret sig, at de sociale medier kommer til at spille en afgørende rolle som en vigtig salgskanal.

»Men det er noget, vi venter med at kigge mere ind i, indtil vi er blevet færdige med at male vores malerier, fordi vi vil gerne være 100 procent tilfredse med det, før vi slynger det ud,« forklarer han.

Et menneske bag

Ano kan som sagt varmt anbefale dig at deltage i vores forløb. Det er der flere grunde til.

»Det er vigtigt at have fokus på, at sportsudøvere ikke kun er sport, men at der også er et menneske bag. Så jeg synes, det er fedt at lave et projekt, hvor man også lærer de andre deltagere at kende som andet end sportsfolk og snakker personligt med dem. Og selv laver nogle ting, som ikke er sport, fordi der er også andet i livet.«

»Selvom sporten er det, vi drives af og lever for, så er der også andre ting, der er virkelig vigtige i livet.«

Hvis du som fodbold- eller håndboldspiller er fristet af at udforske en anden side af dig selv – og mødes med andre atleter om andet end sporten – så starter et nyt forløb lige om lidt. Læs mere om det her.

Du finder podcastserien ’Ano maler’ i Apple Podcast, Spotify eller der, hvor du lytter til podcast.

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.