02. 07. 2008

Social dialog søsat med succes

Fremover vil fodboldspillere kunne bruge EU som en forhandlingsplads til at skabe kollektive aftaler om fx forsikring og pension i alle EU-medlemslande. Alle fodboldens parter udtrykte sig optimistisk om tiltaget ved præsentationen i Paris.Repræsentanter fra den internationale spillerforening FIFPro, den internationale sammenslutning af klubber EPFL og den internationale sammenslutning af topklubber ECA var samlet for at underskrive en aftale om social dialog.

Den ansvarlige EU-kommissær Vladimir Špidla kunne således give grønt lys til klubber med følgende bevingede ord:

”Fodboldspillere er blandt de professionelle idrætsudøvere, der flytter mest rundt i forskellige europæiske lande. Derfor skal denne nye sociale dialog hjælpe med at løse problemer, der ganske enkelt ikke kan løses på et nationalt niveau.”

”Ved at få arbejdsgiverne og spillerne til at mødes vil vi være i stand til at forbedre de arbejdsmæssige vilkår for alle fodboldspillere og mindske antallet af konflikter gennem en dialog. Jeg vil derfor også opfordre andre sportsgrene til at efterfølge dette gode eksempel.”

Rum til forbedring af fodboldspilleres betingelser

På vegne af FIFPro, hvor Spillerforeningen er medlem, udtalte bestyrelsesmedlem Philippe Piat:

”Vi er meget motiverede for nu at skabe et kulturelt og socialt miljø inden for fodbolden, hvor fodboldspillere får muligheden for at opnå de bedst mulige betingelser for at fungere på højeste niveau.”

Umberto Gandini gav følgende på topklubbernes vegne følgende udtalelse på Hotel Lutetia i Paris:

Vi er meget tilfredse med at være en del af denne meget vigtige proces, og vi ser frem til at tage aktivt del i dialogen.

UEFA ser frem til færre konflikter

Endelig udtrykte UEFA’s præsident Michel Platini, at han så frem til, at social dialog vil medvirke til at mindske antallet af konflikter i fodboldens verden:

”Dette er en vigtig dag for europæisk fodbold. I de dele af fodbolden, hvor der ikke findes dialog, skabes der ofte konflikter. Den Europæiske Komission for Social Dialog for professionel fodbold skal bidrage til at skabe en forståelse mellem europæisk fodbold og EU for ansættelsesmæssige spørgsmål. Jeg er meget tilfreds med, at den professionelle fodbold i Europa nu kan samtale med EU om arbejdsfaglige spørgsmål på koordineret vis.”

Læs FIFPRo’s pressemeddelelse:

Signing of Social Dialogue: another historical day for FIFPro

Læs Europa Kommissionens pressemeddelelse:

Footballers and employers launch new EU forum for social dialogue

Læs UEFA’s pressemeddelelse:

Football's social dialogueRepræsentanter fra den internationale spillerforening FIFPro, den internationale sammenslutning af klubber EPFL og den internationale sammenslutning af topklubber ECA var samlet for at underskrive en aftale om social dialog.

Rum til forbedring af fodboldspilleres betingelser

UEFA ser frem til færre konflikter

Læs FIFPRo’s pressemeddelelse:

Signing of Social Dialogue: another historical day for FIFPro

Læs Europa Kommissionens pressemeddelelse:

Footballers and employers launch new EU forum for social dialogue

Læs UEFA’s pressemeddelelse: