02. 04. 2008

Norsk spillerforening fik stoppet lydovervågning

Til den norske pokalfinale havde fodboldforbundet NFF besluttet at teste et system til lydovervågning af spillerne på banen. Spillerne fra de to klubber skrev under på en protest mod systemet og fik afværget overvågningen.FK Haugesund mødte Lillestrøm i sidste års pokalfinale, og her ventede der spillerne en ubehagelig overraskelse. Det norske fodboldforbund havde nemlig aftalt med firmaet SquareHead Systems, at kampen skulle gøres til genstand for en test af firmaets nye lydovervågningssystem.

Der bliver som bekendt sagt lidt af hvert i kampens hede, og spillerne ville af naturlige årsager ikke acceptere, at deres arbejdsplads på banen skulle overvåges lydmæssigt.

Jeg tror ikke, det norske fodboldforbund har forstået, hvor negative spillerne er over for en test af dette system. Vi gav til at starte med et negativt svar til forbundet på en forespørgsel om at teste, efter vi havde drøftet spørgsmålet med klubrepræsentanterne. Svaret var helt klart – spillerne ønsker ikke en test af systemet. Ikke desto mindre fik vi alligevel signaler om, at testen ville finde sted – selv efter spillernes negative tilbagemelding”, udtaler Thomas Kristensen fra den norske spillerforening NISO i spillerbladet NISO-aktuelt.

Hvad sagde Materazzi?

Én af årsagerne til utilfredsheden fra de norske spillere og NISO skyldes, at det var uklart, hvad SquareHead Systems ville bruge lydovervågningen til:

Firmaet har markedsført systemet med et eksempel, hvor de forklarer, at man med dette system på plads under VM-finalen i 2006 kunne have registreret, hvad Marco Materazzi sagde til Zinedine Zidane. Det står endda på firmaets hjemmesider. Når vi har været i kontakt med dem, har de dog sagt, at det ikke er muligt at få registreret, hvad der bliver sagt mellem to spillere. Det er derfor ikke mærkeligt, at NISO og spillerne er skeptiske”, udtaler Morten Kristensen til NISO-aktuelt.

For at klare paragrafferne i sagen henvendte NISO sig derfor til afdelingen for arbejdsmiljø i den norske LO og herfra satte LO sine jurister på sagen. Få dage før pokalfinalen bekræftede det norske fodboldforbund så endeligt, at man havde besluttet ikke at benytte teste systemet til pokalfinalen.

I Danmark har ingen firmaer endnu forsøgt at komme ind på markedet for lydovervågning af fodboldkampe, så vidt det er Spillerforeningen bekendt.FK Haugesund mødte Lillestrøm i sidste års pokalfinale, og her ventede der spillerne en ubehagelig overraskelse. Det norske fodboldforbund havde nemlig aftalt med firmaet SquareHead Systems, at kampen skulle gøres til genstand for en test af firmaets nye lydovervågningssystem.

Hvad sagde Materazzi?