23. 01. 2006

Beskatning af agenthonorar

DR SPORTEN har søndag aften berettet om SKATs afsløring af, at der i nogle tilfælde ikke er sket beskatning af de agenthonorarer, som klubberne fra tid til anden betaler på vegne af spilleren.

Når en spiller engagerer en agent skal agenthonoraret ifølge gældende dansk skattelovgivning betales med spillerens beskattede midler, og kan derfor ikke fradrages den personlige indkomst. Såfremt agenthonoraret til spillerens agent betales af arbejdsgiveren, dvs. klubben, skal honoraret derfor til beskatning hos spilleren.

Spillerforeningen har oplyst om disse forhold flere gange indenfor de sidste år til medlemmer, agenter og klubber. Samtidigt har DBU i juli 2003 på glimrende vis ændret sine agentregler sådan, at det er ganske klart for alle i branchen, hvordan korrekt betaling af agenthonorar og skat skal ske.

Det er Spillerforeningens klare holdning, at gældende lovgivning, også skattelovning, skal følges af spillere, klubber og agenter. Spillere der måtte have en skattemæssig problemstilling i forbindelse med betaling af agenthonorar vil Spillerforeningen hjælpe bedst muligt.

For yderligere kommentar kontakt Spillerforeningens direktør Mads Øland tlf.: 23 20 07 15.