Presse31.5.2024

Ny landsholdsaftale for Herrelandsholdet på plads

Fortsat stærk sportslig udvikling, etablering af Hele Danmarks Klubhus og et skridt mod lige vilkår mellem Kvinde- og Herrelandsholdet. Det er indholdet i en ny landsholdsaftale for Herrelandsholdet, som DBU og Spillerforeningen har indgået.

Ny landsholdsaftale for Herrelandsholdet på plads
Foto: fodboldbilleder.dk

DBU og Spillerforeningen har indgået en ny kollektiv aftale for Herrelandsholdet fra sommeren 2024 til og med EM 2028 i Storbritannien og Irland. Den nye landsholdsaftale skal styrke samarbejdet og tilliden mellem parterne og har derudover stort fokus på at sikre optimale rammer for sportslige resultater samt vil bidrage til mere lige vilkår mellem Kvindelandsholdet og Herrelandsholdet.

I den nye landsholdsaftale tager Herrelandsholdet ansvar for at kunne sikre bedre rammer for Kvindelandsholdet, blandt andet ved at afstå fra en økonomisk stigning i aftaleperioden udover årlige inflationsreguleringer. Samtidigt har DBU og Spillerforeningen aftalt at fremrykke forhandlingerne om en ny landsholdsaftale for Kvindelandsholdet til allerede efter sommerferien 2024.

Om aftalen siger Erik Brøgger Rasmussen, adm. direktør i DBU:

»Vi arbejder konstant på at styrke de sportslige rammer for alle vores landshold. Med den nye landsholdsaftale for Herrelandsholdet tager vi i fællesskab endnu et skridt mod vores ambition om at skabe lige vilkår mellem kønnene. Det er samtidig klart, at vi ikke er i mål endnu. Næste skridt tager vi hul på allerede efter sommerferien, hvor vi indleder forhandlinger om en ny aftale for Kvindelandsholdet.«

»Det har været en god forhandlingsproces, og nu ser vi frem til at fortsætte det gode samarbejde om en ny aftale for Kvindelandsholdet«

Michael Sahl Hansen, direktør i Spillerforeningen, om den nye landsholdsaftale for Herrelandsholdet

Michael Sahl Hansen, direktør i Spillerforeningen:

»Vi havde et erklæret mål om at have en aftale på plads inden EM-slutrunden i Tyskland, så vi på den måde sikrede, at det kunne handle 100 pct. om det sportslige, når spillerne møder ind til EM-forberedelserne i juni. Og det er vi selvfølgelig tilfredse med er lykkedes hele vejen rundt om bordet,« siger Michael Sahl Hansen, og fortsætter:

»Det har været detaljer og finjusteringer, som har skulle på plads her til sidst, så vi har ikke været i tvivl om, at vi nok skulle komme i mål til tiden. Det har været en god forhandlingsproces, og nu ser vi frem til at fortsætte det gode samarbejde om en ny aftale for Kvindelandsholdet.«

Hele Danmarks Klubhus

Aftalen styrker ligeledes arbejdet med at samle dansk fodbold i Hele Danmarks Klubhus, hvor begge parter bidrager til dette. Det sker blandt andet gennem kommercielle aftaler og indtægter, der genereres på baggrund af Herrelandsholdet, fortæller Erik Brøgger Rasmussen:

»En af målsætningerne med Hele Danmarks Klubhus er at optimere rammerne for dansk fodbold som helhed, herunder landsholdene. Det bliver et samlingspunkt, der vil skabe ligeværd, samhørighed og grundlag for de bedst mulige sportslige resultater, som stiller dansk fodbold endnu stærkere. Vi er glade for, at Herrelandsholdet støtter op om det,« siger han.

»Vi på Herrelandsholdet er rigtigt glade for aftalen. Det har været gode og konstruktive forhandlinger, sådan som begge parter gerne ville det«

Landsholdsanfører Simon Kjær om Herrelandsholdets nye landsholdsaftale

Også landsholdsanfører og landskampsrekordholder Simon Kjær er tilfreds med den nye aftale:

»Vi på Herrelandsholdet er rigtigt glade for aftalen. Det har været gode og konstruktive forhandlinger, sådan som begge parter gerne ville det. Vi er glade for med vores præstationer på banen at hjælpe med til, at DBU kan bruge penge på for eksempel både bredde- og børnefodbold.«

Aftalen omfatter blandt andet:

• Ensartede startpenge mellem Kvindelandsholdet og Herrelandsholdet for kampe på udebane. (Herrelandsholdet modtager ikke startpenge på hjemmebane).
  • Herrelandsholdet bidrager til, at Kvindelandsholdet og Herre U21-landsholdet får opgraderet deres forsikringsdækninger.
  • Der oprettes en udviklingspulje, der ubeskåret skal benyttes til tiltag omkring det samlede sportslige set-up for Herrelandsholdet til forbedring/fornyelse af de sportslige rammer med henblik på at skabe grundlag for forbedrede sportslige resultater. DBU og spillerne bidrager ligeligt med 1. mio. hver til udviklingspuljen ved fradrag i den bonus, der tilfalder parterne ved kvalifikation til en slutrunde i aftaleperioden.
  • Fælles indsats i forhold til Hele Danmarks Klubhus for at kunne optimere rammerne omkring landsholdene og dansk fodbold som helhed.
Magnus Hviid

Kommunikationsdirektør