Spiller til Spiller17.8.2023

92: »Det hårdeste ved at flytte er at skulle fortælle det til mine børn«

Play button

Jonas Lössl har prøvet det nogle gange og er blevet ret god til at få styr på alt det praktiske omkring en flytning. Men det er aldrig rart for ham at skulle fortælle det til børnene.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast

Play button
Sound

»Jeg har efterhånden ingen problemer med at flytte. Min kone og jeg ved nøjagtigt, hvem der gør hvad. Men det suverænt hårdeste har hver gang været at skulle fortælle det til vores børn. Det er ikke rart. Specielt ikke, når de måske lige er faldet til et nyt sted og har fået gode venner.«

34-årige Jonas Lössl er tilbage der, hvor hans fodboldliv begyndte for snart 20 år siden. Dengang som en ung dreng på FC Midtjyllands akademi i Ikast. Siden udviklede koldingenseren sig til en målmand, der blev rift om. Og udover Danmark har han spillet i fransk, tysk og engelsk fodbold. Derfor har han også prøvet at rykke teltpælene op en hel del gange efterhånden.

»At flytte så meget giver fantastisk mange oplevelser og en forståelse af kulturer og vildt mange fede gaver. Men det giver også en form for rodløshed. Det kan jeg godt klare, men jeg har bekymringer omkring mine børn, om det mon er for hårdt for dem,« siger Jonas Lössl i Spillerforeningens podcast På Linjen.

Træt af at flytte

Derfor er Jonas Lössl glad for at være tilbage i FC Midtjylland, hvor den rutinerede keeper satse på at stå imellem stængerne mange år endnu.

»Mange fodboldspillere, der har skiftet klub, kender godt følelsen af, om man virkelig gider involvere sig med de mennesker, man møder i et nyt omklædningsrum. Især hvis man ved, at man ikke skal være her ret længe. Men sådan ønsker jeg jo ikke, at mine børn skal føle og tænke. Jeg vil gerne have, at de er åbne og tør at få nogle gode venner. Derfor er jeg glad for, at jeg nu er et sted, hvor jeg godt kan se mig selv være i rigtig mange år nu,« understreger Jonas Lössl.

Fodbold har i mange år været kernen i familien Lössls liv.

»Den hårde del af et fodboldliv er uvisheden. Også for familien. Men vi har også fået mange ting med os fra de forskellige lande. Eksempelvis står englændernes venlighed og åbenhed som en meget stor ting for vores familie. Det taler jeg også tit med mine børn om. Så selv om det kan være besværligt og utrygt måske at skulle flytte, så har vi også som familie fået nogle gaver. Mine børn taler flere sprog, og det er da en gevinst for dem på sigt,« siger Jonas Lössl i Spillerforeningens podcast På Linjen.