Presse7.1.2023

Højbjerg er Årets Mandlige Fodboldspiller 2022

27-årige Pierre-Emile Højbjerg blev lørdag aften kåret som Årets Mandlige Fodboldspiller 2022 ved DR’s prisshow SPORT 2022. Den danske midtbanespiller var nomineret sammen med landsholdskollegerne Christian Eriksen og Joachim Andersen.

Højbjerg er Årets Mandlige Fodboldspiller 2022

Af Magnus Hviid

27-årige Pierre-Emile Højbjerg blev lørdag aften kåret som Årets Mandlige Fodboldspiller 2022 ved DR’s prisshow Sport 2022.Den danske midtbanespiller var nomineret sammen med landsholdskollegerne Christian Eriksen og Joachim Andersen.

»Det har været et meget komplet år, hvor jeg har spillet rigtig meget og spillet med i den sjove ende!«

2022 har med hans egne ord været et rigtig godt fodboldår. 27-årige Pierre-Emile Højbjerg har leveret stærke og stabile præstationer på både det danske herrelandshold og klubholdet Tottenham Hotspur.

Midtbanekrigerens komplette år bliver nu også ekstra mindeværdigt, da han anerkendes af sine danske fodboldkollegerne, der netop har valgt ham som Årets Mandlige Fodboldspiller 2022 ved DR’s sportsshow Sport 2022.

»Det bekræfter jo en i, at det, man laver, er positivt. Den form for anerkendelse er med til at give mig motivation til at fortsætte ad den vej, men også til at blive ved med at være ydmyg og ærlig nok til at lægge på, hvor der skal lægges på og fortsat udvikle sig,« lyder det fra Pierre-Emile Højbjerg.

Landsholdsprofilen har hverken misset mange kampe på klub eller landshold i årets løb, og det betyder også noget for den nykårede Årets Mandlige Fodboldspiller:

»Jeg kigger egentlig ikke så meget på om, hvor meget man spiller, men mere på, at man er med til at bidrage til et hold, som kæmper med om de sjove ting. Det er for mig både vigtigt, sjovt og motiverende, og det vil jeg gerne kunne gøre de næste 10 år, hvis det er muligt! For mig handler det om den attitude og arbejdsindsats, man lægger for dagen, og det er det, jeg fokuserer på,« siger Pierre-Emile Højbjerg.

Og det er da heller ikke svært for fodboldfans at mærke Pierre-Emile Højbjergs store arbejdsindsats helt ude på tribunerne, når danskeren både verbalt og spillemæssigt oftest går forrest i kampene.

»For mig har fokuspunktet altid været at kunne bibeholde et højt niveau over lang tid, at kunne være til rådighed så ofte som muligt og være troværdig i det, jeg gør. Jeg har stadig et skridt at tage. Man vil jo gerne vinde de største ting, der er i fodbold. Jeg brænder for at have sølvtøj i hænderne. At være omkring et hold, der bliver ved med at jagte de ting. Det er vigtigt for mig – både for mig som person og mig som sportsperson, « siger Pierre-Emile Højbjerg.

Lørdag aften kom der så lidt sølvtøj mellem hænderne på det individuelle plan, da den danske midtbanespiller - efter flere gange at have været nomineret - for første gang kunne lade sig hylde som Årets Mandlige Fodboldspiller 2022.

Pierre-Emile Højbjerg vinder prisen foran Christian Eriksen og Joachim Andersen. Det er spillerne, dem der ved, hvad det kræver at nå toppen, som afgør, hvem der løber med hæderen. Det er dét, der gør prisen til den mest prestigefyldte, individuelle hæder i dansk fodbold. Prisen uddeles i et samarbejde mellem DBU og Spillerforeningen.

Magnus Hviid

Kommunikationsdirektør