Artikel23.11.2022

Her er de nominerede til Årets Kvindelige Fodboldspiller 2022

Det er de danske fodboldspillere, der afgør, hvem der skal modtage den største, individuelle hæder i dansk fodbold. Bag prisen står Spillerforeningen og DBU i samarbejde med Hessel HiRE.

Af Martin Dons

Pernille Harder, Sofie Bredgaard og Stine Ballisager.

Det er de tre navne, der kæmper om at bliver Årets Kvindelige Fodboldspiller i Danmark 2022.

Det er de danske fodboldspillere, der har nomineret de tre landsholdsspillere, og det er også de danske elitefodboldspillere, der beslutter, hvem der skal hæders til DR’s store sportgallashow, Sport 2022, i Boxen i Herning til januar.

Eneste genganger fra sidste års nominering er Pernille Harder. Landsholdsanføreren har vundet prisen syv gange, men sidste år løb Signe Bruun med hæderen.

I jagten på sin syvende titel kæmper hun mod den 28-årige Vålerenga-anfører Stine Ballisager, der både i Norge og på landsholdet har haft en flot sæson.

Det har Sofie Bredgaard også. Den 20-årige midtbanespiller er i år braget ind på den danske fodboldscene. Hun kan se tilbage på et år, som har budt på landsholdsdebut, hvor det foreløbigt er blevet til seks kamp i rødt og hvidt, mens sæsonen har budt på Champions League for hendes svenske klub, FC Rosengård.

Vinderen af prisen, som i fællesskab uddeles af Spillerforeningen og DBU i samarbejde med Hessel HiRE, afsløres til Sport 2022, som foregår i Jyske Bank Boxen lørdag den 7. januar 2023.

Se de tidligere vindere her.

De nominerede:

• Pernille Harder – Chelsea (England)
  • Sofie Bredgaard – FC Rosengård (Sverige)
  • Stine Ballisager – Vålerenga Fotball (Norge)

Om kåringen

Det er trupperne i Kvindeligaen, der hver har nomineret fem spillere, og det er altså de tre spillere med flest nomineringer, der kæmper om prisen. Det er de kvindelige, danske elitefodboldspillere, der stemmer. Prisen uddeles i et samarbejde mellem Spillerforeningen og DBU med Hessel HiRE som prispartner.