Årets Kvindelige Fodboldspiller

At blive kåret som Årets Kvindelige Fodboldspiller er den største, individuelle hæder, du kan modtage i dansk fodbold. Ikke kun fordi du med kåringen opnår en plads i historiebøgerne, men specielt fordi det er kollegerne - fodboldspillerne i Danmark og de danske udlandsprofessionelle - der vælger Årets Kvindelige Fodboldspiller.

Vi har kåret Årets Kvindelige Fodboldspiller siden 2000, som hyldes ved DR Sportens årlige sportsgallashow i Herning. Siden 2021 har vi uddelt prisen sammen med DBU.

Årets Kvindelige Fodboldspiller

Amalie Vangsgaard er Årets Kvindelige Fodboldspiller 2023

I 2023 har en helt ny spiller sparket sig ind i de rød-hvide fodboldfans’ hjerter. Amalie Vangsgaard har med fem mål for Danmark leveret et fodboldår, som hun sent vil glemme. Og nu bliver hendes store gennembrudsår også historisk.

Vangsgaard er af sine spillerkolleger- og konkurrenter blevet valgt til Årets Kvindelige Fodboldspiller 2023, og derfor kunne PSG-angriberen her til aften lade sig hylde til DR’s gallashow, Sport 2023.

Amalie Vangsgaard var nomineret til prisen for første gang efter et fantastisk år, hvor hun er blevet matchvinder i landskampe mod både Kina til VM og Tyskland samt Island i Nations League. På klubplan skiftede Vangsgaard i vinter fra Linköpings FC, hvor hun blev liga-topscorer i sidste sæson, til PSG. Skarpretteren nettede fem gange for den franske storklub i 2023

Kathrine Kühl og Stine Ballisager var også nomineret til prisen, som Ballisager vandt sidste år.

Det er spillerne, der først nominerer tre kandidater og siden vælger Årets Kvindelige Fodboldspiller 2023. Prisen uddeles af Spillerforeningen og DBU i samarbejde med Hessel HiRE.

Andre vindere:

2017: Pernille Harder

2016: Pernille Harder

2015: Pernille Harder

2014: Simone Boye

2013: Katrine S. Pedersen

2012: Pernille Harder

2011: Sanne Troelsgaard

2010: Line Røddik

2009: Mia Brogaard

2008 Mariann Gajhede

2007: Katrine S. Pedersen

2006: Cathrine Paaske

2005: Merete Pedersen

2004: Cathrine Paaske

2003: Anne Dot Eggers

2002: Heidi Johansen

2001: Christina Bonde

2000: Gitte Krogh

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.