Årets Kvindelige Fodboldspiller

At blive kåret som Årets Kvindelige Fodboldspiller er den største, individuelle hæder, du kan modtage i dansk fodbold. Ikke kun fordi du med kåringen opnår en plads i historiebøgerne, men specielt fordi det er kollegerne - fodboldspillerne i Danmark og de danske udlandsprofessionelle - der vælger Årets Kvindelige Fodboldspiller.

Som det første led i kåringen får alle hold i Kvindeligaen muligheden for at nominere op til fem spillere til titlen.

De tre spillere med flest nomineringer kommer på en stemmeseddel, hvorudfra spillerne peger på den fodboldspiller, de mener, har gjort sig fortjent til titlen. Det er hverken i nomineringerne eller i selve afstemningen muligt at udpege en spiller fra sin egen klub.

Vi har kåret Årets Kvindelige Fodboldspiller siden 2000, som hyldes ved DR Sportens årlige sportsgallashow i Herning. Siden 2021 har vi uddelt prisen sammen med DBU.

Årets Kvindelige Fodboldspiller

Signe Bruun er Årets bedste

Hun er en målmaskine. Og for Signe Bruun blev 2021 året, hvor hun for alvor knækkede landsholdskoden og brød igennem – endda med en sådan effekt, at hun satte målrekord på landsholdet med hele fem scoringer i én kamp. Med 12 mål i seks kampe er hun Danmarks topscorer i VM-kvalifikationen.

Det blev bemærket af kollegaerne, der altså kårer hende til landets bedste fodboldspiller. En kåring, der markerer et tronskifte, efter Pernille Harder har båret det prædikat de seneste seks år.

»Det er jo den største, individuelle pris, man kan vinde herhjemme. Jeg vil ikke sige, jeg har haft som mål at vinde den, for det har jeg egentlig ikke på den måde forholdt mig til, men at blive anerkendt for alt det hårde arbejde, man har lavet både på og uden for banen, det er selvfølgelig dejligt, og det bekræfter også én i, at man har gang i det rigtige. At man gør de rigtige ting, så det giver også helt vildt meget motivation til at fortsætte,« siger Signe.

Det er spillerne, der nominerer og kårer Årets Kvindelige Fodboldspiller. Siden 2021 har vi uddelt prisen sammen med DBU.

Andre vindere:

2015: Pernille Harder

2014: Simone Boye

2013: Katrine S. Pedersen

2012: Pernille Harder

2011: Sanne Troelsgaard

2010: Line Røddik

2009: Mia Brogaard

2008 Mariann Gajhede

2007: Katrine S. Pedersen

2006: Cathrine Paaske

2005: Merete Pedersen

2004: Cathrine Paaske

2003: Anne Dot Eggers

2002: Heidi Johansen

2001: Christina Bonde

2000: Gitte Krogh

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.