Presse2.6.2023

Emil Frederiksen er Årets Profil i NordicBet Liga

Spillerne har talt: Topscorer Emil Frederiksen har været den største profil i NordicBet Liga 2022/23-sæsonen.

Emil Frederiksen er Årets Profil i NordicBet Liga
Foto: Sønderjyske Fodbold

Af Michael Hehr

»Der har været mange dygtige spillere i ligaen i år, så jeg er selvfølgelig utrolig glad og utrolig stolt. Det er et skulderklap. Noget, jeg helt sikkert vil tage med mig fremover.«

Sådan siger 22-årige Emil Frederiksen om kåringen som Årets Profil i NordicBet Liga.

»Det fedt, at der er nogle, der synes, at det, man gør, fortjener en pris. Det er jeg selvfølgelig glad for, men jeg ville allerhelst bytte det med en oprykning,« fastslår Emil Frederiksen.

»Jeg har det godt, når jeg møder ind hver morgen. Vi har et godt kammeratskab og et godt træningsmiljø«

Han beskriver selv sin sæson som »stabil«. Det er svært at være uenig i. Inden sæsonens sidste kamp topper Sønderjyske Fodbold-profilen topscorerlisten med 15 mål, mens han i skrivende stund også er noteret for otte assist.

»Det var noget af det, jeg skulle bygge videre på. Som offensiv spiller skal du lave mål og assist, og det har jeg fået gjort den her sæson og fået vist mig godt frem. Det er jeg selvfølgelig glad for,« siger Emil Frederiksen, som fremhæver tilliden fra først Henrik Hansen og nu Thomas Nørgaard som afgørende elementer i sin udvikling.

Emil er opvokset i Viborg, bor i Kolding og spiller fodbold i Haderslev.

Rundet af tidligt udlandsskifte

Emil Frederiksen startede sin karriere i Viborg FF, men allerede som 16-årig skiftede han til hollandske SC Heerenveen. Et stort skridt for et ungt menneske.

»Det var en kæmpe omvæltning,« fortæller Emil Frederiksen.

Det var hans far, den tidligere fodboldspiller Søren Frederiksen, der havde forbindelse til den hollandske klub, som ønskede at se sønnike an til en prøvetræning. Og den prøvetræning kastede en ungdomskontrakt af sig.

»Jeg må have gjort det nogenlunde, siden de valgte at lave en aftale med mig,« som Emil tørt konstaterer.

Tilladelse Påkrævet

Nyder tilværelsen

Det var netop i SC Heerenveen, at Sønderjyske Fodbold først lejede og siden hentede Emil Frederiksen på en permanent aftale. Og Emil Frederiksen nyder tilværelsen i Haderslev, hvor han har spillet de seneste tre og en halv sæson.

»Jeg har det godt, når jeg møder ind hver morgen. Vi har et godt kammeratskab og et godt træningsmiljø, så jeg er faldet godt til og har det godt i klubben.«

De første år var den kontinuerlige spilletid til at overse, mens det seneste halvandet år har Emil Frederiksen været fast inventar på holdkortet.

»Specielt her i 1. division har jeg bevist mit værd, og bevist hvad jeg indeholder,« mener Emil Frederiksen.

De gode præstationer har konkurrenterne i 1. division kvitteret for ved at kåre Emil Frederiksen som Årets Profil i NordicBet Liga 2022/23.

De seneste vindere

2021/22: Mathias Kristensen