Standardkontrakten

Hvis du er på kontrakt i Danmark, kender du den. DBU’s standardkontrakt. Det bør du i hvert fald gøre – om du er kvinde eller mand. For alle kontrakter i professionel fodbold i Danmark er indgået med udgangspunkt i netop standardkontrakten.

Der er nogle forskelle på indholdet af standardkontrakten på henholdsvis kvinde- og herresiden. Men fælles for dem er, at de sætter nogle overordnede rammer.

Herrer: DBU's standardkontrakt er standardformularen for indgåelse af kontrakter i Danmark mellem spillere og klubber. Download standardkontrakten her.

Kvinder: DBU's standardkontrakt er standardformularen for indgåelse af kontrakter i Danmark mellem spillere og klubber. Download standardkontrakten her.

Hvis du skal forhandle kontrakt

Når du er inde og læse om standardkontrakten, har vi en formodning om, at du er ved at forhandle en (ny) kontrakt. Eller at du er nysgerrig på det. Hvis vi har ret, bør du også være nysgerrig på de her guides.

Lejeaftale

Herrer: DBU's lejeaftale er standardformularen for indgåelse af lejeaftaler i Danmark mellem spillere og klubber. Download lejeaftalen her.

Kvinder: DBU's lejeaftale er standardformularen for indgåelse af lejeaftaler i Danmark mellem spillere og klubber. Se lejeaftalen her.

Ophørsaftaler

Står du i en situation, hvor du skal benytte ophørsaftalen, anbefaler vi, at du altid først tager kontakt til Spillerforeningen.

Herrer: DBU's aftale om ophør af spillerkontrakt i Danmark mellem spillere og klubber. Download ophørsaftalen her.

Kvinder: DBU's aftale om ophør af spillerkontrakt i Danmark mellem spillere og klubber. Se ophørsaftalen her.

Klublicenssystem

Der gælder et såkaldt klublicenssystem, hvor DBU skal godkende klubberne, inden de har lov til at skrive kontrakter. Endvidere foreskriver klublicens-systemet, at klubber skal have en vis minimumskapiltal i forhold til størrelsen på lønningerne, så der er den nødvendige økonomiske evne i klubberne til at drive professionel fodbold. Listen over klubber med tilladelse til kontraktfodbold kan ses her.

Agentregler

I forbindelse med kontraktforhandling og klubskifte kan det være en fordel for spilleren at have en mellemmand ved sin side.

En aftale mellem en spiller og en mellemmand om, at mellemmanden skal repræsentere spilleren i forbindelse med kontraktforhandlinger eller klubskifter er en såkaldt repræsentationsaftale. Spillere (og klubber) må kun indgå repræsentationsaftaler med mellemmænd, der er registreret eller senest samtidig med indgåelse af repræsentationsaftalen indsender ansøgning om registrering hos DBU.

Se DBU's reglement for spilleragenter her.

Se DBU’s standard repræsentationsaftale her.

Vi rådgiver dig