15. 07. 2010

Katastrofe hvis skatteordningen for nøglemedarbejdere fjernes

Regeringen vil fjerne skatteordningen for nøglemedarbejdere, så den ikke længere gælder for fodboldspillere, der kommer til Danmark. Realiseres dette, vil det få katastrofale konsekvenser for dansk fodbold, mener Spillerforeningens direktør, Mads Øland.

Foto © Per Kjærbye. Billedtekst: Brøndby vil i fremtiden få svært ved at tiltrække spillere som Max von Schlebrügge, som er på skatteordningen for nøglemedarbejdere.

Danmark skal i fremtiden være endnu bedre til at tiltrække kloge hoveder. Netop derfor vil Skatteminister Troels Lund Poulsen tilbyde lavere skat i længere tid til udenlandske eksperter. Dette træk betyder samtidig, at regeringen vil stoppe fodboldstjerners mulighed for at udnytte den lave forsker- eller nøglemedarbejderskat. Det skrev Politiken i går.

Vi er nødt til at kunne tiltrække og fastholde de medarbejdere, der er behov for. I min optik er det ikke professionelle idrætsudøvere - de skaber jo ikke arbejdspladser i Danmark,” siger Troels Lund Poulsen.

Men den vurdering er Spillerforeningens direktør, Mads Øland, helt uenig i. Han frygter, at det vil komme til at få stor betydning for, hvilke spillere den danske superliga vil kunne tiltrække fremover:

Det vil være en katastrofe for dansk fodbold, hvis regeringen gør alvor af sin trussel om at fjerne skatteordningen for nøglemedarbejdere. Det vil nemlig betyde, at de eksperter som findes inden for vores branche, og som vi normalt vil kunne få til landet, sandsynligvis finder et andet sted at arbejde, hvor lønforholdene er mere gunstige.”

25 procent-skatteordningen for forskere og nøglemedarbejdere, også kaldet forskerordningen, blev indført i 1992 for bredt at styrke dansk erhvervslivs og danske forskningsinstitutioners evne til at tiltrække og fastholde udenlandske forsknings- og udviklingsmedarbejdere. Sigtet var at fremme Danmarks internationale konkurrenceevne.

Og det er netop i forhold til konkurrenceevnen, Øland ser det store problem:

I det sekund skatteordningen ikke længere vil være tilgængelig for spillere fra udlandet, som ønsker at spille fodbold i Danmark, vil mange af disse søge andre steder hen. Det betyder, at Superligaen vil falde i niveau, fordi det ikke længere vil være topklasse-spillere, som klubberne vil kunne tiltrække. Skatteordningen for nøglemedarbejdere har været en uvurderlig hjælp til, at vi i Danmark har hentet spillere, som kan konkurrere med de bedste i Europa, og vi vil blive bombet årtier tilbage, hvis afskaffelsen bliver en realitet,” slutter Øland.

Også Socialdemokratere tager afstand fra regeringsforslaget. Kulturordfører, Mogens Jensen, er helt enig med Spillerforeningens direktør og mener modsat Skatteministeren, at udenlandske fodboldspillere skaber vækst i Danmark:

Topfodbold i Danmark er også forretning. Det er oplevelsesøkonomi, som også giver høje vækstrater og skaber arbejdspladser i Danmark. Derfor er det rimeligt, at man også dér kan have en lukrativ skatteordning”, siger Mogens Jensen.

Igennem årene har Spillerforeningen løbende haft dialog med politikerne i forhold til spørgsmålet om bruttobeskatning af løn til forskere og nøglemedarbejdere, som er hentet i udlandet. Med det nye regeringsforslag vil vi nu igen tage kontakt til ministeren og partierne, med ønsket om politisk forståelse på området.

Du kan læse meget mere ved at klikke på nedenstående links.

dr.dk
AaB: Forskerordning skal bevares

Superligaen sættes tilbage uden forskerordning

politiken.dk
Ny forskerskat vil lamme Superliga

S vil holde skatten nede for sportsfolk

Skatteændring kan koste klubber dyrt

Storklubber kan miste profiler

bold.dk
Palmå utilfreds med skatteforslag

OB-direktør undrer sig over forslag

Og det er netop i forhold til konkurrenceevnen, Øland ser det store problem:

Du kan læse meget mere ved at klikke på nedenstående links.

dr.dk
AaB: Forskerordning skal bevares