17. 08. 2010

Græske fodboldspillere i kamp mod voldelige fans

Den græske spillerforening (PSAP) vil sætte en stopper for volden, som ofte foregår sideløbende med kampene. Søndag den 29. august – første spilledag i den nye sæson – vil spillerne starte alle kampe i den bedste række med en forsinkelse på 15 min.

Foto © Per Kjærbye

’15 minutter-forsinkelsen” er kun begyndelsen på en række af drastiske tiltag, som skal være med til at sætte en stopper for volden, der foregår både på og udenfor banen. Samtlige spillere i den græske Super League har fået nok,” siger Stelios Giannakopoulos, formand i PSAP. Han fortsætter: ”Vi vil ikke tolerere denne opførsel længere og vil gøre, hvad vi kan for at komme volden, på og udenfor banen, til livs. Oftere og oftere ser man spillere blive konfronteret af ekstreme fans, som ikke tøver med at angribe på banen.”

Sidste søndag blev AEK Athens træner, Duan Bajevic, overfaldet på banen af fans, da hans hold tabte 2-1 til 2. divisions klubben Kallithea. Den 61-årige træner blev slået i jorden, og derefter begyndte overfaldsmændene at slå på ham.

Stelios Giannakopoulos og PSAP har præsenteret forskellige løsninger på problemet. Udover ’15 minutter-forsinkelsen’ arbejdes der på forskellige kampagner, som skal virke proaktivt i forhold til volden. Formanden for den græske spillerforening vil i samarbejde med spillere fra rivaliserende hold besøge forskellige skoler for at vise, at modstandere på banen er kollegaer og ikke fjender.

Udover de forskellige kampagner har PSAP holdt møde med den græske præsident, Carolos Papoulias, vedrørende emnet. PSAP ønsker, at der til hver kamp deltager flere sikkerhedsvagter og betjente, at reglerne – mod hooligans som løber ind på banen – bliver strengere samt speciel samfundstjeneste til voldelige fans.

Vi tror på, at ovenstående tiltag kan være med til at komme volden til livs, så vi kan få en ny og forbedret fodboldkultur i landet,” konkluderer Stelios Giannakopoulos.

Foto © Per Kjærbye