09. 07. 2010

Det bliver lettere at vælge en kandidatuddannelse

Fremover bliver det lettere for studerende at få overblik over de forskellige universiteters kandidatuddannelser. Det skriver Videnskabsministeriet i en pressemeddelelse.

De danske universiteter og Videnskabsministeriet har netop indgået en aftale om tilmelding til universiteternes kandidatuddannelser. Resultatet er, at studerende nu får nemmere ved at vælge den rigtige kandidatuddannelse.

Over de næste måneder vil strukturen på hjemmesiden Uddannelsesguiden.dk blive ændret, så bachelorstuderende nemmere kan få information om, hvilke kandidatuddannelser de kan vælge imellem. Bachelorstuderende kan på den måde danne sig et samlet overblik over deres muligheder – ikke bare på deres eget universitet, men på alle otte danske universiteter.

Aftalen mellem ministeriet og universiteterne medfører ikke nye regler eller mere central administration - kun en mere enkel ansøgningsproces og bedre information til de studerende.

Uddannelsesrådgiver i Study4player, Kresten Blæsild, er begejstret over det nye initiativ:
Jeg synes, det er et rigtig godt tiltag, Videnskabsministeriet og universiteterne har taget. Mindre bureaukrati er som oftest positivt, og det er altid godt, når det bliver nemmere at få overblik over de mange forskellige kandidatuddannelser - det gælder både for vores medlemmer og andre studerende.