11. 07. 2006

VM i Spillerforeningens øjne

Slutrunden er nu overstået, og der skal gøres status over de mange henrivende og skuffende episoder. Spillerforeningens formand gør opmærksom på nogle uheldige tendenser som fx overdreven brug af skuespil, der hjemsøgte en ellers vellykket turnering.Azzurri til tops

Tillykke til Italiens verdensmestre. Et VM i Europa skal ifølge traditionen gå til en europæisk nation, og Italien er uden tvivl en værdig vinder. Når en kontrolleret defensiv er vejen til succes, findes der ingen bedre end italienerne. I særdeleshed Fabio Cannavaro var legemliggørelsen af de afgørende elementer i tætte kampe: hurtighed, spilforståelse og fysisk overlegenhed.

Slutrunderne som forsøgsdyr

Op til hver slutrunde beslutter FIFA sig for at slå ned på nogle bestemte typer af forseelser. Ved dette VM var det positivt, at det lykkedes at få bugt med de mange forsøg på at ødelægge en hurtig igangsættels af spillet, og det er naturligvis på sin plads, at dommerne skærper linjen over for brug af albuer i luftrummet. Men det er ikke desto mindre principielt forkert at benytte netop de mest prestigefyldte slutrunder til at søsætte nye retningslinjer.

- Spillerne har meget dårlige betingelser for at kunne rette sig efter de nye regler, hvor fornuftige de end er. Selvfølgelig kan spillerne læse reglerne op til slutrunden, men med den her slags ændringer bliver man altså nødt til have oplevet dem håndhævet på egen krop for at vænne sig til dem. Alle spillere bør have mulighed for at spille kampe med de nye regelsæt inden slutrunden, siger Thomas Lindrup, formand for Spillerforeningen.

En anden ting, der falder Lindrup for brystet, er anvendelsen af den nye type bolde, der fik mere end en enkelt målmand til at sprælle forgæves.

- At indføre nye bolde er uden tvivl et resultat af nogle stærke kommercielle kræfter, men FIFA’s i forvejen bugnende pengepung må kunne undvære det ekstra tilskud. Man kan altid diskutere de enkelte boldtypers kvalitet over for hinanden, men at VM-turneringen bliver målmændenes første bekendtskab med den nye bold, giver ikke ordentlige arbejdsbetingelser. Vi vil selvfølgelig gerne se nogle flere mål, men de bør altså komme gennem offensivt spil i stedet for tilfældigheder og uforberedte målmænd, udtaler Lindrup.

Et VM på de skrå brædder

Alt for mange spillere forsøgte at filme sig til et frispark eller straffespark. Derudover så man også for mange eksempler på, at spillere overdramatiserer den naturlige fysiske kontakt for at få en modstander vist ud. Ingen nævnt, ingen glemt.

Thomas Lindrup udtaler:
- Naturligvis er der en række situationer, der bliver overset af hoveddommeren, hvor de ramte føler sig bortdømt. Men i en begivenhed som VM er hver en millimeter overvåget af tv-kameraer. Så skulle de større svinestreger gå ubemærket hen i første omgang, skal straffen nok falde i de efterfølgende disciplinærsager. Det er en sand skam, at så mange dygtige boldkunstnere vælger den nemme løsning ved at lade sig falde i stedet for at forfølge chancen til det sidste.

Kampen om startpositionerne

Op til hjørnespark og frispark omkring straffesparksfeltet så man en række tilfælde af spillere, der hiver og flår i hinanden for at vinde det bedste udgangspunkt. Videre var det fysiske spil alt for voldsomt under selve spilsituationen, hvor man kunne opleve nærkampe, der aldrig ville blive tilladt i frit spil midt på banen.

- Til tider mindede det mere om brydekampe, og der gik alt for lang tid med dommernes henstillinger uden konsekvenser. Selvom spillerne i mange situationer kunne siges at være næsten lige gode om at begå ulovligheder, burde dommerne mande sig op til at dømme langt flere af de nødvendige straffespark eller frispark til forsvaret. En neutral dom, hvor man lader to forseelser gå ud mod hinanden, er med til at øge grænsen for, hvad spillerne tør bruge af ulovlige midler, siger Thomas Lindrup.

Zidane, adieu

At Zinedine Zidane skulle slutte sin formidable karriere i den absolutte skurkerolle kan ingen i fodboldens verden være tjent med. Spillerforeningens formand opfordrer den store franskmand til at krybe til korset:
- Ingen spiller er større end selve spillet, og derfor bør han sige undskyld for sin utilgivelige voldshandling. Zisou burde have hævet sig over sin irritation for at kunne indtage den faderfigur for nutidens fodbold, så mange af hans tilhængere helst havde set ham i,
slutter Thomas Lindrup.

Azzurri til tops