26. 06. 2006

Svensk myndighed advarer imod giftige stoffer i kunstgræs

PAH’er, phthalater og tungmetaller. Giftige stoffer, hvis fællestræk er, at de er ganske normale at finde i kunstgræstæpper.Konklusionen i en undersøgelse fra Kemikalieinspektionen i Sverige fraråder udbredelsen af kunstgræs med giftige stoffer fra fx bildæk. I Danmark bakker Informationscenter for Miljø & Sundhed op om den svenske rapport og opfordrer til, at man så vidt muligt benytter naturligt græs, indtil det er bevist, at kunstgræsset ikke er sundhedsskadeligt.

- På baggrund af rapporten, ser det ud som om, at der kan være et problem. Derfor vil det være en god ide, at de mulige effekter af kunstgræs bliver undersøgt, inden kommuner, idrætsforeninger og fodboldklubber udvider arealerne med græs lavet af gamle bildæk. Samtidig skal der stilles krav til forhandlerne om, at kunstgræs ikke må indeholde stoffer, der kan belaste miljø og sundhed, siger Rikke Petersen, miljø- og sundhedsfaglig medarbejder i Informationscenter for Miljø & Sundhed.

Faren ved kunstgræsset ligger blandt andet i de gummigranulater, der skal medvirke til at simulere en rigtig græsoplevelse. Gummiet er ofte fremstillet af genbrugte bildæk, der indeholder kræftfremkaldende PAH-stoffer. Risikoen ved indånding og fysisk kontakt med PAH-stoffet i forbindelse med fodboldspil er dårligt undersøgt, og danske fodboldspillere kan altså løbe en sundhedsrisiko ved at opholde sig i længere tid på kunstgræs.

Lignende undersøgelser er blevet foretaget i Holland og Italien, og i Italien resulterede undersøgelsen i et forbud mod brug af kunstgræs med rester af bildæk til turneringskampe.

Læs mere om faren ved kunstgræs på hjemmesiden for Informationscenter for Miljø & Sundhed:
www.miljoeogsundhed.dk

Læs mere om de hollandske og italienske undersøgelser:
www.fifpro.org

Læs nyheden fra Ritzau:
www.dr.dk/sportenKonklusionen i en undersøgelse fra Kemikalieinspektionen i Sverige fraråder udbredelsen af kunstgræs med giftige stoffer fra fx bildæk. I Danmark bakker Informationscenter for Miljø & Sundhed op om den svenske rapport og opfordrer til, at man så vidt muligt benytter naturligt græs, indtil det er bevist, at kunstgræsset ikke er sundhedsskadeligt.

www.miljoeogsundhed.dk

Læs mere om de hollandske og italienske undersøgelser:
www.fifpro.org

Læs nyheden fra Ritzau: