Presse20.5.2021

U21-herrelandsholdsaftalen forlænges frem til 2024

DBU og Spillerforeningen er blevet enige om at forlænge den eksisterende aftale for U21-landsholdet, der nu gælder frem til 2024.

U21-herrelandsholdsaftalen forlænges frem til 2024

Af Martin Dons

Det danske U21-landshold oplever i øjeblikket stor succes på banen med et suverænt EM-gruppespil og en EM-kvartfinale i næste uge mod Tyskland. Men også uden for kridtstregerne er der succes, når det kommer til at sikre en ny aftale.

Spillerforeningen og DBU er nemlig blevet enige om at forlænge den eksisterende aftale, som havde udløb til sommer. Forlængelsen løber frem til sommeren 2024. Aftalen er for begge parter forlænget med en tillid til, at DBU fortsat både optimerer og investerer i det sportslige setup på U21-herrelandsholdet.

»For spillerne handler det hele tiden om at jagte de små marginaler for at kunne præstere bedre, og derfor er aftalen også forlænget med en tillid til, at DBU vil investere og optimere det sportslige setup for holdet«

Aftalen glæder Peter Møller, fodbolddirektør i DBU.

- Vi er glade for, at vi nu har fået en aftale på plads, der gælder helt frem til 2024. Det giver både os og spillerne arbejdsro til at kunne koncentrere os om at præstere i de kommende EM-kampe og ikke mindst den spændende EM-kvalifikation, der venter allerede til august. Vi har et rigtig godt samarbejde og en meget åben dialog med Spillerforeningen og spillerne, der viser en stor glæde ved at spille på det danske U21-landshold. Nu er de fremadrettede rammer så også på plads, og vi ser nu frem til flere flotte U21-præstationer i fremtiden,” siger Peter Møller.

Også i Spillerforeningen er der tilfredshed med forlængelsen.

- For spillerne handler det hele tiden om at jagte de små marginaler for at kunne præstere bedre, og derfor er aftalen også forlænget med en tillid til, at DBU vil investere og optimere det sportslige setup for holdet, så det også i fremtiden kan kæmpe mod de allerbedste fodboldnationer i verden. Derfor har vi fra spillersiden store forventninger til den udvikling, der skal ske i de kommende år, siger Michael Sahl Hansen, direktør i Spillerforeningen.

I morgen udtager landstræner Albert Capellas den U21-trup der den 31. maj møder Tyskland i EM-kvartfinalen. Kampen spilles klokken 21.00 og kan ses direkte på DR1.