Sofie Svava er Årets Kvindelige Talent 2019

To nationale mesterskaber og en landsholdsdebut. 2019 har budt på mange store oplevelser for Sofie Svava. Nu kan hun tilføje endnu en merit. De kvindelige fodboldspillere har nemlig stemt på hende som Årets Kvindelige Talent.

Af Martin Dons

Det er de færreste fodboldspillere forundt at opleve at vinde et nationalt mesterskab. Men det hører decideret til sjældenhederne, at man vinder to på ét år. Men det er ikke desto mindre, hvad Sofie Svava har oplevet i 2019.

For i sommer kunne hun sammen med resten af Brøndby-holdet få hængt DM-guldmedaljen om halsen, og et halvt år senere kunne hun så igen fejre et mesterskab, da FC Rosengård, hvor wingbacken har spillet siden sommer, vandt det svenske mesterskab.

»- Jeg blev virkelig stolt og virkelig glad, da jeg fik den kåring. Det er noget, jeg har drømt om siden de første ungdomslandshold.«

- 2019 har for mig været et rigtig stort år. Jeg fik jo landsholdsdebut, og jeg vandt guld med Brøndby. Herefter blev jeg solgt til Rosengård, hvilket var virkelig fedt, og så vandt vi også guld med Rosengård. Så det har været et ret crazy år, lyder beskrivelsen fra Sofie Svava selv.

Drømt om at blive Årets Kvindelige Talent

I FC Rosengård, som holder til i Malmø, gik de ubesejrede igennem sæsonen på hjemmebane, og som en fast del af det danske kvindelandsholds forsvar kan hun ikke alene juble over at være ubesejret i EM-kvalifikationen. De danske kvinder har end ikke tilladt modstanderen et mål.

Tilladelse Påkrævet

Det er de stærke præstationer for både klub- og landshold, der ligger til grund for, at de kvindelige danske fodboldspillere har stemt Sofie Svava til tops i afstemningen om, hvem der skal være Årets Kvindelige Talent 2019.

- Jeg blev virkelig stolt og virkelig glad, da jeg fik den kåring. Det er noget, jeg har drømt om siden de første ungdomslandshold. Så det at få prisen er virkelig stort.

- Det er jo rigtigt stort, i og med de (spillerne, red.) anerkender det arbejde, man gør på banen. At de synes, man gør det godt, er virkelig fedt, synes jeg.

Ikke længere starstruck

På trods af sine bare 19 år har 2019 budt på syv landskampe for Sofie Svava, og selv om hun efterhånden har vænnet sig til at være en del af selskabet, så indrømmer hun, at hun i begyndelsen godt kunne blive en smule starstruck til samlingerne.

»- Det er stort. Det har jeg gjort siden U16-landsholdet. Det har altid været fedt at trække den rødhvidtrøje over hovedet.«

- Det var lidt mærkeligt i starten, når man altid har set op til de spillere, der spiller der. Det var ret stort at se dem for første gang og være en del af truppen. Men nu har man vænnet sig til det. Så nu er man ikke så starstruck længere, siger Sofie Svava, der nyder at repræsentere Danmark.

- Det er stort. Det har jeg gjort siden U16-landsholdet. Det har altid været fedt at trække den rødhvidtrøje over hovedet, siger den danske forsvarsspiller, der altså har repræsenteret Danmark på både U16-, U17-, U19-, U23- og A-landsholdsniveau.