Karen Holmgaard er Årets Kvindelige Talent 2018

Landsholdsdebut og et dansk mesterskab. 2018 har været et helt okay år for Karen Holmgaard.

Af Martin Dons

Der har været mange store øjeblikke for 19-årige Karen Holmgaard i 2018. I sommer var hun med til at vinde det danske mesterskab med Fortuna Hjørring, og tidligere på året havde hun fået sin debut på A-landsholdet.

De mange gode præstationer er ikke gået ubemærket hen hos kollegerne. For de danske kvindelige fodboldspillere har stemt på Karen Holmgaard som Årets Kvindelige Talent 2018.

- Det er vildt. Jeg er utrolig glad for og stolt over, at jeg har vundet prisen. Det betyder meget, at det er mine med- og modspillere, der har stemt på mig. Det er dem, der ser mig i hverdagen, siger Karen Holmgaard.

- Det er en kæmpe motivation til at arbejde videre og kæmpe for sine mål, tilføjer hun.

Landsholdsdebuten kom i februar, da hun var med i den danske startopstilling til træningsturneringen Algarve Cup i Portugal. Siden har Holmgaard bidt sig fast i landstræner Lars Søndergaards trup og har været med i de efterfølgende kampe.

I klubregi spillede den elegante midtbanespiller en afgørende rolle, da Fortuna Hjørring generobrede det danske mesterskab fra Brøndby IF.

- Det har været et godt år. Jeg har fået opfyldt en masse mål. Jeg har fået debut på A-landsholdet i en tidlig alder, og jeg vandt danmarksmesterskabet og har fået spilletid i Fortuna og er blevet en fast del der. Så jeg synes, jeg har opnået meget. Men jeg synes også, der er rigtige mange andre, der har gjort det godt. Der er mange om buddet, så det er lidt vildt, siger Holmgaard.

Hun har sat sig nye mål for det nye år.

- Jeg vil gerne bevare danmarksmesterskabet i Fortuna, og så vil jeg fortsat gerne være en del af landsholdet, og så har jeg også en masse individuelle mål. Men jeg vil især gerne prøve at vinde the double med Fortuna, siger midtbanespilleren.

Karen Holmgaard overtager prisen som Årets Kvindelige Talent fra sin tidligere klubkammerat og nuværende PSG-spiller Signe Bruun, der modtog prisen sidste år. Det er spillerne selv, der har stemt på Årets Kvindelige Talent, som skal være under 22 år på stemmetidspunktet.