René Henriksen: Jeg er et levende bevis

Feature13.9.2023

René Henriksen: Jeg er et levende bevis

Det nytter noget at støtte kræftforskningen. Det er det utvetydige budskab fra den tidligere landsholdsanfører. Det er han selv et bevis på. I fem år har han kæmpet med og imod en kræftsygdom.

Af Dan Hirsch Sørensen

For godt fem år siden blev det danske fodboldlandsholds tidligere anfører, René Henriksen, udsat for sit livs værste tackling. Da fik nu 53-årige René Henriksen besked om, at han er ramt af uhelbredelig knoglemarvskræft.

»Selvfølgelig var det et voldsomt chok. Men i dag er jeg faktisk et fornuftigt sted i livet. Jeg har det rigtig godt.«

»Med den nye behandling har jeg fået livskvaliteten tilbage«

Trods den dystre melding dengang er der smil i den tidligere fodboldspillers stemme. Han er gået fra kemoterapi til immunterapi. Og den nye behandlingsform har nærmest givet ham et nyt liv. Én gang om måneden tager han på hospitalet og får en indsprøjtning i maven.

Tilladelse Påkrævet

»Jeg er virkelig glad for og positivt overrasket over den nye behandlingsform. Jeg har ingen bivirkninger, og jeg kan gå direkte hjem og arbejde efter besøget på hospitalet. Jeg har fået mit gamle liv tilbage igen, og det troede jeg for få år siden ikke på ville blive muligt igen. Så man kan godt sige, at jeg er født på ny,« fortæller René Henriksen.

Støtter Knæk Cancer

Derfor er han i særlig grad også glad for, at overskuddet fra EY SPFO Charity Masters 2023 er dedikeret til Knæk Cancer.

»Jeg er jo én af de danskere, der får hjælp og drager nytte af den forskning, der bliver foretaget på området. Jeg kan se og konstatere på egen krop, at der er en verden til forskel på behandlingsformen nu og så for fem år siden. Der sker hele tiden noget nyt, og det går hele tiden i den rigtige retning. Så det nytter virkelig noget at støtte kræftforskningen. Det er jeg selv et levende bevis på,« understreger René Henriksen.

Han er stadig syg, men han føler sig ikke længere syg. Og lægerne kan rent faktisk heller ikke konstatere, at han er syg på de forskellige målinger, som de foretager.

»Med den nye behandling har jeg fået livskvaliteten tilbage,« siger René Henriksen.

»Golf er et fantastisk mentalt spil. Jeg kan godt lide den mentale udfordring i det. Her kan du ikke snakke dig til noget. Johansen-tvillingerne er måske en undtagelse«

Det betyder også, at han er i stand til at holde golfspillet vedlige. Og så nyder han, når Spillerforeningen og EY samler en flok tidligere fodboldspiller, der dyster med og mod hinanden.

»Nogle af de andre år har jeg været noget tappet for kræfter, når vi har spillet, og så er min indsats blevet derefter. Men nu føler jeg, at jeg både kan hoppe og springe,« fortæller den tidligere landsholdsanfører.

Bidt af golf ved VM i 1998

Han husker i øvrigt tydeligt, hvornår han blev bidt af golf. Det var under VM i Frankrig i 1998, hvor landstræner Bosse Johansson introducerede ham for golf. På flere af VM’s hviledage blev spillerne nærmest opfordret til at gå på golfbanen og slappe af. Og det lille spil skulle René Henriksen naturligvis også prøve.

»Bosse gav mig både landsholdsdebut og golfbacillen. Siden er jeg ikke sluppet af med den bacille. Golf er et fantastisk mentalt spil. Jeg kan godt lide den mentale udfordring i det. Her kan du ikke snakke dig til noget. Johansen-tvillingerne er måske en undtagelse. Men ellers er der kontant afregning. Du skal have bolden i hul på færrest mulige slag, og der er kun én at pege på, hvis ikke det går godt,« understreger René Henriksen.

Overskuddet fra årets golfevent i Helsingør går i år ubeskåret til Knæk Cancer.

Tilladelse Påkrævet