Artikel29.9.2018

Ny landsholdsaftale for Herrelandsholdet skal skabe bedre samarbejde

DBU og Spillerforeningen er blevet enige om en ny, kollektiv aftale for Herrelandsholdet, der sikrer en række sportslige forbedringer og flere kommercielle muligheder til at tjene penge til dansk fodbold.

Af Martin Dons

Spillerforeningen og DBU har indgået en ny kollektiv aftale for Herrelandsholdet, der løber til og med EM-slutrunden i 2024. Med den nye seks-årige aftale har parterne givet hinanden håndslag på, at der skal opbygges en fælles tillidsplatform med muligheder for at udvikle og styrke samarbejdet om både de sportslige rammer og de kommercielle aktiviteter.

Den nye landsholdsaftale giver flere og mere fleksible muligheder rent kommercielt, så DBU og spillerne sammen kan øge indtægterne til glæde for både landsholdet og dansk fodbold bredt set.

Aftalen omfatter blandt andet:

• Det er fælles ønske at alle spillere bidrager til landsholdets kampagner, dog altid med minimum tre spillere for at vise bredden på holdet.

• Aftaleteksten er gjort endnu tydeligere og transparent, så DBU lettere og bedre kan planlægge kampagner og aftaler med kommercielle partnere.

• Spillerne har som hidtil mulighed for at lave individuelle aftaler med sponsorer og udstyrssponsorer

• Der er afsat fem mio. kr. fra en mulig slutrundebonus, som spillerne fordeler til børnefodbold-projekter efter indstilling fra DBU og Lokalunionerne.

Derudover er partnerne blevet enige om at håndtere arbejdsgiver-/lønmodtager-problematikken er håndteret på samme måde, som den blev det med indgåelse af kvindelandsholdsaftalen i november 2017. Den nye landsholdsaftale skal også fortsætte styrkelsen af de sportslige rammer for herrelandsholdet, blandt andet med:

• En styrkelse af sundhedsstaben med fleksible behandlingsmuligheder

• Etableringen af to hybridbaner hurtigst muligt

• Optimering af transport til og fra kampe

• Egen kok til alle samlinger og kampe

Hos Spillerforeningen er der glæde over den nye aftale.

- Vi er glade for den nye kollektive aftale med DBU. Aftalen betyder et væsentligt løft i det sportslige set-up og sikrer spillernes rettigheder. Aftalen giver også DBU forbedrede kommercielle muligheder. Nu handler det om at kigge fremad, og vi ser frem til samarbejdet med DBU og at udvikle det i de kommende seks år, siger direktør Mads Øland.

- Super glad for den nye aftale mellem Spillerforeningen og DBU. Rammerne er på plads, så vi kan spille fodbold, siger landsholdets anfører Simon Kjær.

I DBU er der også glæde over aftalen:

- Med den nye landsholdsaftale ønsker vi at skabe et langt tættere og mere tillidsfuldt samarbejde, hvor vi sammen kan udvikle de sportslige rammer for herrelandsholdets udvikling - men også at udvikle de kommercielle aktiviteter for at øge indtjeningen til både holdet og dansk fodbold som helhed. Vi er glade for at få en enkel og klar landsholdsaftale i stedet for det modsatte, siger Jesper Møller, formand i DBU.

Hos DBU ser administrerende direktør Claus Bretton-Meyer frem til igen at få fokus på fodbold og de forestående landskampe:

- Vi skylder både vores landstrænere og spillere og vores fans at få fokus på landskampe og gode oplevelser i stedet for på forhandlinger. Det bliver fantastisk at komme i gang med de næste kampe, siger han.

Aftalen er indgået med virkning fra 1. august 2018 og løber frem til den 31. juli 2024 og er dermed gældende til efter EM i Tyskland i juni 2024.

Aftale for Herrelandsholdet

Få opdateringer fra os

Bliv opdateret på det seneste omkring Spillerforeningens aktiviteter og det danske fodbold miljø. Få nyheder og annonceringer af events direkte i din indbakke.