Presse10.2.2022

Mikkel Damsgaard er Årets Mandlige Talent 2021

Den flotte anerkendelse af sine spillerkolleger kommer efter et 2021, der i den grad blev et gennembrud på den store scene for 21-årige Mikkel Damsgaard - og så kommer hæderen også på et tiltrængt tidspunkt, hvor en skade lige nu holder den unge skarpskytte væk fra grønsværen.

Mikkel Damsgaard er Årets Mandlige Talent 2021

Af Martin Dons

- Den er jeg utrolig glad for, og det er en meget speciel pris. Det betyder rigtig meget for mig, at de andre spillere mener, jeg fortjener den.

Og det gør den danske landsholdskomet i overvældende grad, hvis man skal se på antallet af stemmer fra danskerens egne kolleger. Her mener tæt på halvdelen af alle spillere, at 21-årige Mikkel Damsgaard fortjener titlen som Årets Mandlige Talent 2021, efter det mange vil kalde den unge spillers gennembrudsår som fodboldspiller på den internationale scene – og ikke mindst hos de danske fans.

En smilende ’Damshino’ sætter også gerne selv lidt ord på, hvorfor han tror, at mange af stemmerne er landet hos ham - og hvilken rejse fodboldåret 2021 har været for ham selv:

- De synes jo nok, at jeg har spillet godt, og så tror jeg også, EM i sommers har haft en rigtig stor betydning, hvor jeg jo også fik scoret et par mål, lyder det fra manden, der stod for EM’s eneste scoring på direkte frispark.

- Det har jo desværre været lidt op ad bakke på det seneste og i slutningen af året, men ud over det var 2021 jo et fantastisk fodboldår for mig, og især EM sidste sommer står for mig som en fantastisk rejse – både som hold og som land. Det var en helt særlig og vild oplevelse selvfølgelig for mig personligt med et par vigtige scoringer, men også som hold og en demonstration af det særlige fællesskab, vi har på landsholdet. Det vil altid være en særlig oplevelse, siger Damsgaard, der nåede to scoringer under EM.

Men mens 2021 startede fantastisk, så sluttede det noget mere ærgerligt for den ambitiøse Jyllinge-dreng. Et skadet knæ og efterfølgende infektion holder fortsat den unge spiller, med en fortid i FC Nordsjælland, ude her i starten af det nye år.

- Jeg håber selvfølgelig på, at jeg snart kan komme tilbage på banen igen. Og så håber jeg jo, at 2022 byder på endnu en mulighed for at spille for landsholdet, og at jeg kommer endnu stærkere tilbage på mit klubhold. Jeg synes ikke, jeg sluttede så godt af, så jeg arbejder på hele tiden at kunne blive endnu bedre, og at jeg kan være med til at levere noget flot fodbold igen, slutter Damsgaard.

Sikkert er det i hvert fald, at vi er mange, der håber på, at kantspillerens skarpe højreben snart er klar igen.

Prisen uddeles af DBU og Spillerforeningen.

Om Årets Mandlige Talent

Den prestigefyldte titel uddeles én gang om året til den mest lovende, danske spiller i den danske liga eller udlandet, som er under 22 år på afstemningstidspunktet.

Valget foretages af fodboldspillere i den hjemlige Danmarksturnering og de danske udenlandsprofessionelle. Det er ikke muligt at stemme på en spiller fra sin egen klub.