Spiller til Spiller14.5.2024

114: Martin Bernburg om at vende nedtur til drivkraft

Play button

Karrierens mentale nedtur blev drivkraften i livet efter fodbold. Martin Bernburg er gæst i ’Spiller til Spiller’.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

Play button
Sound

Han blev seniorspiller i F.C. København. Han slog igennem i FC Nordsjælland. Og han sluttede karrieren i Brøndby IF.

Martin Bernburg har flotte klubber på sit cv, der også tæller fire kampe for det danske Herrelandshold. Han kan være stolt af, hvad han har opnået.

Desværre for Martin var karrieren både plaget af skader og mentale udfordringer. To elementer, der har fulgtes hånd i hånd gennem hele hans karriere – fra teenageårene i F.C. København frem til karrierestoppet i Brøndby IF. Særligt tiden på vestegnen var hård ved amagerkaneren.

»Det er den tid, jeg har lært allermest om mig selv. Nærmest hele livet. De 4,5 år som spiller er der, hvor jeg lærte allermest om mig selv som menneske og lærte allermest om det at skulle performe. Men at være i det var rigtig, rigtig hårdt,« fortæller den nu 38-årige tidligere professionelle fodboldspiller i ’Spiller til Spiller’.

En ny mission

I år er det 10 år siden, Martin stoppede karrieren. Men fodboldverdenen har han aldrig sluppet helt – og den har heller ikke sluppet ham.

De mentale udfordringer, han selv mødte, har motiveret ham til at forstå og arbejde med det mentale aspekt i virket som mentaltræner. Her forsøger han at give nogle af de redskaber videre, som han selv skulle have brugt.

»Det er min mission i dag, at spillere ikke lander der, men i stedet forstår, at hvis de endelig nærmer sig noget, der minder om at have det svært eller at være nærmest depressiv som mig, så er der noget, der kan hjælpe én igennem det.«

Tilbud om mental sundhed

Som medlem af Spillerforeningen kan du få gratis psykologhjælp gennem 4player. Du kan også få sparring med 4players rådgivere, der alle er uddannede i psykisk førstehjælp. Læs mere om dine muligheder på www.4-player.dk eller ring på 33 12 11 28.

Manglede et frirum

Han har en bachelorgrad i idræt og en kandidatgrad i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab. Begge uddannelser har han dog læst efter karrierestoppet.

Han er glad for, at han var i slutningen af tyverne – fremfor midt i trediverne – da han startede på Københavns Universitet. Men det ærgrer ham, at han ikke begyndte før, eller fandt et frirum, mens han spillede. For Martins største udfordring som spiller var at lægge fodbolden fra sig.

»Det skulle jeg have brugt som mit frirum til at tænke på noget andet end fodbold.«

Det kunne han ikke se, da han stod midt i det. I stedet fyldte tankerne.

»Når det var værst, var det at tage til træning, komme hjem, lægge sig på sofaen, lave ingenting og bare tænke »fodbold, fodbold, fodbold.« Selvom jeg prøvede at lade være, var det de tanker, der kørte rundt i hovedet på mig.«

»Når jeg var hjemme, handlede det også om fodbold. »Hvad fanden gør jeg forkert?« »Hvad kan jeg gøre anderledes?« »Hvad siger de om mig?« Helt ned til, at jeg egentlig ikke havde lyst til at gå ud, hvis det gik dårligt.«

Martin deler sine erfaringer i ’Spiller til Spiller’. Du kan blandt andet høre:

• Hvordan han oplevede transitionen i F.C. København
  • Hvordan det var at svæve på en lyserød sky i FC Nordsjælland
  • Hvordan holdkammeraterne i Brøndby IF tog imod ham
  • Og få hans bedste råd om arbejdet med det mentale

Du finder ’Spiller til Spiller’ i Apple Podcast, Spotify eller din foretrukne podcastapp.