Presse26.5.2021

Magnus Mattsson er Årets Profil i 1. division 2020/21

Han er suveræn vinder af prisen som Årets Profil i 1. division. Det betyder meget for 22-årige Magnus Mattsson, der forud for sæsonen brugte halvandet år på sidelinjen.

Magnus Mattsson er Årets Profil i 1. division 2020/21

Af Michael Hehr

- Det er fandeme en fed pris at få. Jeg blev sgu lidt stolt, da jeg fik det at vide i telefonen.

Det er Magnus Mattsson, der er stolt. Og det med god grund. For Silkeborg IF-anføreren er blevet kåret som Årets Profil i 1. division af sine konkurrenter.

Og det betyder noget. Især, når man, som 22-årige Magnus Mattsson, har siddet ude med skader i halvandet år.

- Jeg ser den her kåring som noget specielt, fordi jeg ved, hvad jeg har været igennem. Jeg ved, hvor langt nede man kan være som fodboldspiller. Jeg ved, hvor skidt det kan køre. Så jeg tror, det er meget vigtigt for mig at sætte pris på den her titel. Og huske at nyde det, siger Mattsson, der er suveræn vinder af prisen foran Viborg FF-spillerne Sebastian Grønning og Jakob Bonde.

- Det er ikke bare ligegyldigt. Det betyder meget for mig, fastslår han i Spillerforeningens podcast, ’Spiller til Spiller’.

Kæmpede for at finde stabilt niveau

Magnus Mattsson gjorde comeback forud for den her sæson. Og det var en sulten Mattsson, der kom tilbage på græs efter at have brugt alt for lang tid i styrkelokalet på JYSK Park.

- Det var en fornøjelse. De første fem-seks kampe, jeg har i sæsonen… jeg har aldrig haft så meget energi i hele mit liv. Det var godt nok specielt. Jeg følte nærmest, jeg blev ti gange bedre, fordi jeg havde den der ’halvandet år ude’-energi, jeg skulle brænde af, siger Magnus Mattsson, der efter en flyvende start skulle genfinde det solide bundniveau.

- I starten kørte det hele, og jeg scorede masser af mål. Men så var det som om, at den der honeymoon-fase ikke helt kunne blive ved. Det var måske for godt til at være sandt. Der døjede jeg lidt med nogle præstationer, som ikke var helt i skabet. Og der kom også lidt med min ankel, der drillede mig i mange kampe, og jeg skulle spille med mange smerter. Så jeg havde en periode, hvor det ikke lige kørte for mig, siger Magnus Mattsson.

Silkeborg-topscoreren, der i skrivende stund er noteret for 18 mål i sæsonen, brugte en rum tid på at bearbejde det svingende niveau. Det fik han gjort, og i foråret var Magnus Mattsson tilbage, hvor han gerne ville være. Nu ser han tilbage på en næsten overstået sæson, hvorfra han fremhæver to højdepunkter.

- Det ene er personligt. Det var, da jeg lavede hattrick mod Fremad Amager. Det var mit allerførste senior-hattrick. Det var sgu en fed følelse. Det der med at kunne tage bolden med hjem. Og lige få nogle af gutterne til at skrive på den og lige få skrevet datoen.

- Det andet højdepunkt er, da vi møder Vendsyssel på hjemmebane, hvor vi har mange spillere ude med corona. Og Kent, vores træner, var også ude med corona. Jeg tror, vi manglede en otte-ni stykker. Og så vinder vi 4-1, hvor vi egentlig bare kører Vendsyssel over. Den kamp sagde meget om os som hold. Den definerer vores sæson, siger Magnus Mattsson.

Forlængede for at give tilbage

En milepæl i Mattssons sæson er også kontraktforlængelsen. Den brandvarme profil med et – på det tidspunkt – forestående kontraktudløb stod ellers i en »udmærket situation« før årsskiftet, hvor han snart kunne tale med andre klubber og skifte på en fri transfer. Men han valgte altså at forlænge aftalen med Silkeborg IF.

- Jeg ville gerne have at Silkeborg IF som klub kunne få gavn af, hvis jeg en dag skulle forlade klubben. Eller bliver solgt. Fordi jeg som person har svært ved at forlade en klub og smække med døren og ikke give noget tilbage, når jeg ved, at jeg har været her, siden jeg var 13 år gammel. Og jeg har fået så meget af klubben hele vejen igennem. Så hvis man på en eller anden måde kunne lave en aftale, som kunne gavne både Silkeborg IF og mig, så var det det bedste, der kunne ske. Det, synes jeg, vi fik lavet.

Magnus Mattsson har selv været igennem Silkeborg IF’s ungdomsafdeling, og han vil gerne sikre, at kommende spillere har de bedst mulige forudsætninger for at udvikle sig.

- Jeg vil sgu gerne have, at de har nogle gode muligheder og ressourcer at trække på for at kunne komme op i førsteholdstruppen. Have en masse gode, kvalificerede trænere, og at de kan komme på fede ture og træningslejre. Det der med at kunne give tilbage til en klub, som har støttet mig i hele mit liv… det føler jeg ikke, der er noget bedre end.

- Det var de tanker, der gik igennem mit hoved, og da jeg skrev under på den kontrakt, var jeg helt i ro og vidste, at det var det helt rigtige, jeg havde gjort.

Magnus Mattsson får overrakt prisen i aften inden Silkeborg IF's hjemmekamp mod FC Fredericia.