Spiller til Spiller27.6.2023

90: Laursen på linjen: Surrealistisk at koste rundt med Maldini

Play button

45-årige Martin Laursen har været vant til at omgås store stjerner. Men da han flyttede til AC Milan, føltes det alligevel underligt at skulle bede Paolo Maldini om at rykke to meter til højre eller venstre.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast

Play button
Sound

Fodbolden har ført Martin Laursen til mange adresser. Og til mange store oplevelser. For seks år siden besluttede han sammen med sin kone at give parrets tre børn et udlands-eventyr. Huset i Vedbæk blev solgt, og i stedet flyttede familien til den spanske solkyst.

»Det var slet ikke meningen, at vi skulle have boet her så længe. Men vi nyder det som familie, og vi har ingen planer om at flytte herfra lige med det samme,« fortæller Martin Laursen i Spillerforeningens podcast Spiller Til Spiller, der er lavet i samarbejde med Flytteforretningen Holger Danske.

»Hjem er for mig der, hvor jeg bor. Sådan har jeg nok altid haft det lige bortset fra den allerførste tid i Italien, hvor jeg længtes hjem til mine forældre i Fårvang og vennerne i Silkeborg«

Martin Laursens store hobby er stadigvæk fodbold. Tre gange om ugen er han træner for sine to yngste sønners fodboldhold.

»Jeg elsker fodbold, og jeg kunne sagtens se mig selv gå all in på trænergerningen. Men jeg prioriterer mine børn, og derfor får jeg levet trænerdrømmen ud og er sammen med dem. Lige pludselig har de ikke brug for mig længere, så derfor vil jeg hellere være sammen med dem end at være træner på topniveau,« understreger Martin Laursen.

Hjem er ikke Danmark

De tre drenge går i international skole. De har en svensk mor og en dansk far. Og når de bliver spurgt, svarer de, at de er fra Danmark og Sverige.

»Men i virkeligheden er de nok nærmere europæere. Jeg synes, de får en kæmpe gave i livet ved at bo hernede. De får flere forskellige sprog og et helt andet udsyn,« siger Martin Laursen.

Selv føler han sig stadig som dansker, men han siger ikke, at han skal hjem, når han besøger familien i Danmark.

»Hjem er for mig der, hvor jeg bor. Sådan har jeg nok altid haft det lige bortset fra den allerførste tid i Italien, hvor jeg længtes hjem til mine forældre i Fårvang og vennerne i Silkeborg,« fortæller den nu 45-årige tidligere danske landsholdsspiller.

Forbilledet Maldini

Martin Laursens udlandseventyr begyndte i Verona, gik over AC Milan, inden han sluttede karrieren i Aston Villa.

»Især Milan var en voldsom hylde. Jeg husker, at da jeg kom til klubben, fik jeg blot at vide, at jeg skulle prøve på at spille godt. Jeg skulle ikke spille godt. Jeg skulle bare prøve. Alt andet ville de sørge for. Alt det praktiske omkring en flytning skulle jeg ikke skænke en tanke. Jeg følte mig utrolig privilegeret.«

Martin Laursen vandt bl.a. Champions League med C Milan, og fik fornøjelsen af ind imellem at danne forsvarsduo med Paolo Maldini. En spiller, som Martin Laursen som ung i Silkeborg IF så op til

I AC Milan delte Martin omklædningsrum med spillere som Gennaro Gattuso, Andrea Pirlo, Andriy Shevchenko og Paolo Maldini.

»Det var lidt underligt at være holdkammerat med ham. At skulle dirigere med ham i centerforsvaret og lige sige, at han skulle rykke to meter til højre eller til venstre. Det havde jeg lidt svært ved. Jeg plejer ikke at være betuttet over at være i selskab med store stjerner.«

»Men lige Maldini, det var lidt surrealistisk. Og det er jo ikke godt, at jeg havde det sådan med en holdkammerat. Men det havde jeg altså. Så var det nemmere, når Nesta og jeg spillede sammen, fordi vi var jævnaldrende,« fortæller Martin Laursen i podcasten Spiller til Spiller.

Hør samtalen i Spotify, Apple Podcast, eller dér hvor du lytter til podcast.