Presse9.6.2023

Emil Holten er Årets Profil i 2. division 2022/23

EfB-topscorer er Årets Profil i 2. division. Det er konkurrenterne i 2. division, der har stemt, og prisen uddeles af Spillerforeningen.

Emil Holten er Årets Profil i 2. division 2022/23

Af Michael Hehr

»Den her er til jer.«

Emil Holten var hurtig til at dedikere sin pris som Årets Profil i 2. division 2022/23 til holdkammeraterne i Esbjerg fB, da Thomas Lindrup, chef for spillerrådgivning i Spillerforeningen, overraskede Emil på træningsbanen.

»Jeg bliver jo serviceret. Den bliver serveret foran mig hver gang. Vi har et fantastisk hold, og det er derfor, jeg sidder her i dag. Det kunne lige så godt have været en af dem,« lyder det fra den 26-årige angriber.

Tilladelse Påkrævet

»Det er stort«

Emil Holten er ydmyg. Han ved, han ikke kunne have vundet prisen selv. Og han sætter holdets succes før sin egen.

Men derfor sætter han alligevel pris på den individuelle hæder.

»Vi har skullet rykke sammen i bussen og stå sammen som gruppe i år, og det har vi virkelig gjort«

»Jeg er glad. Jeg er taknemlig. Jeg synes, det er stort. Det havde jeg ikke regnet med, men jeg sætter pris på det.«

»Det er kollegaer, der har stemt, og det er en anerkendelse, jeg er glad for. Det var ikke målet den her sæson. Det er oprykning. Og hvis vi opnår det mål, er det her en kæmpestor bonus, som jeg er megaglad for.«

Halv time i Aarhus var vendepunktet

Emil Holten beskriver selv sin sæson som én, hvor han har haft »gode forudsætninger til at præstere og få lavet nogle mål.« Et af de mål scorede han hjemme mod 2. divisions aktuelle førerhold, Kolding IF.

»Det var en fed kamp. En hård kamp, som var vigtig.«

»Men vendepunktet var, da vi var foran 3-0 efter halv time i Aarhus mod Aarhus Fremad, som er et dygtigt hold. Det var en vigtig kamp for os – vi havde været lang væk, hvis vi ikke havde vundet den.«

»Den kamp deroppe, den første halve time, det står stærkt i erindringen,« fastslår den knap to meter høje angriber.

3-1-sejren i Aarhus har været medvirkende til, at EfB nu selv kan afgøre, om de efter sommerferien skal spille i 1. eller 2. division.

»Vi sluttede af sidste år med en kæmpe skuffelse over, at vi skulle ned. En kæmpe klub, stor fodboldby, en masse dygtige spillere. Vi har skullet rykke sammen i bussen og stå sammen som gruppe i år, og det har vi virkelig gjort. Det har bragt os i en situation, hvor vi selv kan afgøre, om vi skal en række højere op.«

Emil Holten bliver hyldet før kickoff på Blue Water Arena på søndag, hvor EfB kl. 15.30 tager imod B.93 i en direkte oprykningsduel.

Tidligere vindere

2021/22: Mileta Rajovic