Presse7.11.2022

Herrelandsholdet donerer 2,5 millioner af deres VM-bonus til børnefodbolden

For et år siden sendte Herrelandsholdet dele af deres EM-bonus til børnefodboldsaktiviteter og flere andre initiativer. Holdet har igen valgt at bidrage til udviklingen af børnefodbolden med deres VM-bonus.

Herrelandsholdet donerer 2,5 millioner af deres VM-bonus til børnefodbolden
fodboldbilleder.dk

Af Martin Dons

Der er nu sat navne på 21 ud af de 26 spillere, som skal repræsentere Danmark ved VM i Qatar, der for Danmarks vedkommende begynder tirsdag den 22. november, når modstanderen er Tunesien.

Som en del af landsholdsaftalen får spillerne del i nogle af de indtægter, de spiller hjem til dansk fodbold ved VM-slutrunden. De 26 spillere, som landstræner Kasper Hjulmand udtager, får hver en udtagelsesbonus på 891.000 kroner. Herefter er bonussen resultatbestemt.

For et år siden valgte Herrelandsholdet at give en del af deres EM-bonus til en række aktiviteter for at fremme fodbolden i Danmark, da man støttede en børnestrategi, DBU Fodboldskoler, ’Bold & Bevægelse’ og ’Fantastisk Fodboldstart for Piger’, ligesom man sendte en million kroner til fanaktiviteter.

Forud for den kommende VM-slutrunde har Herrelandsholdet igen valgt at donere penge til græsrødderne, da de danske spillere donerer 2,5 millioner kroner til børnefodbolden.

DBU og spillerne deler indtægterne fra VM-slutrunden 50/50 mellem sig, når alle udgifter er fratrukket.

VM-bonus pr. spiller (akkumuleret)
Gruppekampene 891.000 kr.
Ottendedelsfinale 1.379.000 kr.