Holdning9.11.2022

Sahl Michael Sahl Hansen Hadbeskeder er ikke en del af din jobbeskrivelse

Af Michael Sahl Hansen

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

På den ene side vidste vi det i forvejen, på den anden skriger vores undersøgelse om hadbeskeder til himlen.

Vi er egentlig ikke overraskede. For vi vidste det jo godt i forvejen. Alene den seneste tid har Joachim Andersen, Nicolai Poulsen, Jesper Lindstrøm og Rasmus Falk fortalt offentligt om de hadbeskeder, der er landet i deres indbakker. Udsagn, der bare bekræfter vores fornemmelse gennem samtaler med jer.

Nu har vi så – med din hjælp – dokumenteret det. Så alle kan se det. At 65 procent af alle superligaspillere har modtaget hadbeskeder inden for de seneste fem år. Femogtres procent!

Er det okay, at I skal lægge ører til mere kritik endandre faggrupper? Ja. Er der højere til loftet på stadion? Ja. Skal der være højere til loftet? Ja, selvfølgelig skal der det.

Som professionel fodboldspiller er du mere tykhudet end de fleste. Det skal du være. Som Rasmus Falk sagde i vores podcast, så er det noget af det første, du skal lære som fodboldspiller.At der er »en masse mennesker, som ikke kender dig, der ikke vil kunne lide dig,« fordi »du spiller for dårligt, spiller for godt, taber fodboldkampe, vinder fodboldkampe.«

»Selvcensur er et stort prædikat, men det er det, det smager af«

Det er en præmis. Det ved du bedre end jeg. Men hadbeskeder bliver aldrig en del af jobbeskrivelsen. Heller ikke selvom 83 procent af jer ifølge vores undersøgelse oplever det sådan.

Fodbold er også holdninger, men når holdninger bliver til angreb, er det et problem.

Hadbeskeder skaber selvcensur

Det er åbenlyst dårligt for dig som spiller. For selvom en gruppe af jer, der har besvaret vores spørgeskema, ikke bliver påvirket af beskederne (31 procent), så svarer majoriteten, at hadbeskeder påvirker jer negativt (69 procent). Flere har overvejet at droppe sociale medier (27 procent), mens en femtedel (19 procent) af jer har risikoen for hadbeskeder i baghovedet, inden I poster.

»det er første skridt. Første skridt i den lange, seje kamp mod den kultur, der hersker på sociale medier. Hvor tastaturkrigere får afløb for deres frustrationer ved at fylde din indbakke med dårligdom. Hvor de bruger din indbakke – bruger dig – som ventil«

Er det virkelig det, vi vil? At I – for at beskytte jer selv – lader være med at bruge sociale medier? Selvcensur er et stort prædikat, men det er det, det smager af. Jeg forstår godt, hvorfor de af jer, der lader være med at lave opslag, fordi I kan modtage hadbeskeder. Eller de af jer, der har det ibaghovedet, inden I poster.

Men sådan skal det ikke være. Vores sport har brug for fodboldspillere, der giver noget. Det skal ikke være et krav, men det skal være en mulighed.

Tilladelse Påkrævet

»Hvad med jer selv?«

Jeg skrev det indledningsvist. Vi vidste det godt i forvejen. Altså har vi dokumenteret noget, vi egentlig godt var klar over. Og hvorfor så gøre det?

Fordi det er første skridt. Første skridt i den lange, seje kamp mod den kultur, der hersker på sociale medier. Hvor tastaturkrigere får afløb for deres frustrationer ved at fylde din indbakke med dårligdom. Hvor de bruger din indbakke – bruger dig – som ventil.

Den kultur vil vi være med til at gøre op med. Og et initiativ som det her kan måske nå de mest fornuftige af dem, der sender hadbeskederne. Det har vi i hvert fald en naiv tro på.

Vores digitale kultur kan kun blive bedre, og det kan rammerne for den også. For man efterlades ofte med indtrykket af, at de har frit spil. Den sidste kommentar er en åben invitation til landets lovgivere. Vores politikere.

»Hvad med jer selv?« Det er et åbenlyst spørgsmål. Vi kigger – gennem FIRPRO – ind i softwareløsninger á la den, FIFA med hjælp fra netop FIFPRO har lavet til alle VM 2022-spillerne. Software, der – set fra vores stol – har tre åbenlyse styrker:

1. Spillerne bliver skærmet mod hadbeskeder og digital chikane
  2. Hadbeskederne gemmes, så spilleren kan tilgå materialet, hvis vedkommende vil anmelde det
  3. Løsningen rapporterer selv beskederne til platformen, hvor de er skrevet

Det er smart! Det lyder i hvert fald smart. Og vi har tænkt os at følge evalueringen og udviklingen af den her software på den anden side af VM-slutrunden.

Indtil da tager vi det på os at sætte fokus på problemet. Bidrage til en bedre kultur. Hjælpe dig med at skærme dig bedst muligt mod hadbeskeder. Og have et godt setup på den mentale front til at støtte dig, hvis hadbeskederne ikke bare rammer din indbakke, men også rammer dig.

Det er også derfor, at vi, som en del af vores kamp mod hadbeskeder, sætter fokus på hadbeskeder sammen med Dansk Journalistforbund, Dansk Artist Forbund, Håndbold Spiller Foreningen, Dansk Musiker Forbund og Dansk Skuespillerforbund.