Presse9.11.2022

Det viser vores undersøgelse om hadbeskeder

256 af jer tog jer tid til at besvare vores spørgeskema om hadbeskeder. Tak for det! Her er, hvad vi fandt ud af.

Det viser vores undersøgelse om hadbeskeder
fodboldbilleder.dk

Af Michael Hehr

Vi har et problem med hadbeskeder. Det er den store, fælles konklusion, når vi gennemgår jeres svar. Mest alarmerende er det, at fire af jerhelt har overvejet at stoppe karrieren på grund af hadbeskeder. Det er umådeligt trist for vores sport, men mest af alt for jer, der har overvejet at skrotte passionen, fordi hadbeskederne tærer for hårdt på jeres psyke.

Det tal understreger behovet for vores initiativ mod hadbeskeder. Og det understreger behovet for et setup, der kan støtte jer, når I kommer i mental ubalance. Brug det, hvis det er tilfældet for dig.

Problemet er størst i Superligaen

Hvis du spiller i Superligaen, er risikoen for at modtage hadbeskeder stor. Og den er markant større, end det er tilfælde i nogen anden række i Danmark. For os indikerer det, at der er en sammenhæng mellem eksponering og risikoen for at modtage hadbeskeder.

Har modtaget hadbeskeder:

• 65 procent af spillerne i Superligaen
  • 5 procentaf spillerne i Kvindeligaen
  • 36 procentaf spillerne i herrernes 1. division
  • 12 procentaf spillerne i herrernes 2. division

Fælles for jer alle er det, at det er på Instagram, I modtager flest beskeder. Her svarer 44 procent på tværs af ligaer og køn, at I har oplevet at modtage hadbeskeder, mens 21 procent har oplevet at modtage hadbeskeder på Facebook, mens tallet er 20 procent på Messenger, der afrunder METAs totale dominans i top tre.

Hadbeskeder skaber selvcensur

Hver femte (19 procent) af jer overvejer, at I kan modtage hadbeskeder, inden I poster på sociale medier. Værst er det i Superligaen, hvor det er op mod hver tredje (31 procent). To af jer – begge superligaspillere – afholder jer helt fra at lave opslag på grund af risikoen for at modtage hadbeskeder, mens seks procent på tværs af ligaer og køn ’ofte’ gør det. 26 procent på tværs af ligaer og køn gør det ’sjældent’.

Det eret problem. Og hvis vi skal svinge os lidt op, vidner det om selvcensur. At I afstår fra at dele, fordi risikoen for at modtage hadbeskeder er for stor. Det er selvfølgelig først og fremmest begrænsende for dig som spiller. Men det er også begrænsende for vores sport.

Og hvis man sammenholder det med, at 84 procent af jer oplever hadbeskeder som et problem i professionel fodbold, og at 78 procent af jer oplever, at det problem kun er blevet større de seneste fem år, hvor ender det så?

Allerede nu overvejer hver fjerde (28 procent) af jer at droppe de sociale medier på grund af hadbeskeder.Den ultimative selvcensur i relation til sociale medier.

Hadbeskeder opleves som en del af jobbet

44 procent på tværs af køn og ligaer oplever hadbeskeder som en del af jobbet som professionel fodboldspiller. Med udgangspunkt i, at kun én procent svarer, at det ikke er opfattelsen, at hadbeskederne modtages i relation til jeres arbejde som fodboldspiller, er det måske ikke den store overraskelse.

»Det skal ikke være en del af jobbet af modtage hadbeskeder. Det må vi aldrig acceptere. Og det vil vi ikke acceptere. Kampen mod hadbeskeder er ikke vundet med vores kampagne, men det er et træk mod de beskeder – og personer bag – som man ikke skal modtage, fordi man dyrker sin passion, passer sit job,«siger vores direktør, Michael Sahl Hansen.

»Vi har fået sat tal på det, vi frygtede. Nemlig at hadbeskeder er et problem. Endda et stort problem. Og ikke kun i vores branche. Det er derfor, vi sammen med Dansk Journalistforbund, Dansk Artist Forbund, Håndbold Spiller Foreningen, Dansk Musiker Forbund og Dansk Skuespillerforbund har lanceret vores kampagne mod hadbeskeder.«