Presse16.8.2023

Fokus på homofobi under Pride Week i København

Idræt skal være for alle. Det er substansen i fodbolden og i andre idrætsgrene. Det burde være en selvfølge i 2023, men der er seksuelle minoriteter, som oplever, at de ikke er en del af fællesskabet på banen, på holdet eller i klubben.

Fokus på homofobi under Pride Week i København

Af Magnus Hviid

Derfor holder Idrættens Regnbuekoalition for femte gang Pride Cup.

Der er god grund til fortsat at iværksætte tiltag, så LGBTI+ personer føler sig mere velkomne, når de snører skoene og fylder vanddunken i deres lokale idrætsforening. Det er netop formålet med Pride Cup; at sparke fobier og diskrimination ud af sportens verden.

»Events som Pride Cup skal være med til at skabe opmærksomhed og øge bevidstheden om, hvor vigtigt det er at skabe plads til alle uanset seksualitet eller kønsidentitet«

Christian Bigum, forperson Pan Idræt

»At være en del af et fællesskab, tager de fleste for givet. Idrætten praler af at være særligt gode til at få alle med, men i idrættens verden er vi bare slet ikke i mål. Events som Pride Cup skal være med til at skabe opmærksomhed og øge bevidstheden om, hvor vigtigt det er at skabe plads til alle uanset seksualitet eller kønsidentitet,« siger forperson for Pan Idræt, Christian Bigom.

Turneringen har i år hold med bestående af toppen af den danske idrætsbevægelse med repræsentanter for både DIF, DGI, DBU, DHF, Spillerforeningen samt Institut for Menneskerettigheder, Amnesty International samt fodboldhold fra Pan Idræt og F.C. København.

Til sidst flankeres de af spillere fra nogle af de mange idrætsforeninger, som er blevet #Gamechanger-foreninger i den seneste tid. Spillerne kommer fra BK Vestia, BK Skjold, BK FIX, KB og FA2000.

Tilladelse Påkrævet

Projektet #Gamechanger sætter hele året rundt fokus på, hvordan man i idrætsforeninger landet over gør op med negativt sprogbrug og skaber en mere inkluderende klubkultur.

Hvert af de seks hold spiller i en af regnbuens farver.

Turneringen bliver live-kommenteret af Peter Piil og dømt af Frank Kanlund og Michael Poulsen.

Dato: Fredag den 18. august
Tid: Kl. 17.00-19.00
Sted: Pan Idræts ”Rainbow Sports Square”, Dyrkøb, 1166 København

• Velkommen og åbning af turnering ved Pan Idræts forperson
  • 4v4 Turnering
  • Pokaloverrækkelse

Christian Bigom, forperson Pan Idræt
christian@panidraet.dk

Idrættens Regnbuekoalition

Idrættens Regnbuekoalition består af Pan Idræt, DGI, DIF, Dansk Boldspil Union, Dansk Håndbold Forbund, Spillerforeningen, Svøm Danmark og Dansk Basketball Forbund, Amnesty International og Institut for Menneskerettigheder.