Presse4.9.2023

Fodboldlegenderne spiller for et godt formål i Helsingør

Torsdag den 7. september mødes fodboldlegenderne til deres traditionsrige golfdyst på Helsingørs ikoniske bane ved EY SPFO Charity Masters 2023. Her dyster fodboldspillerne om at vinde fodboldspillernes DM i Golf og for at samle ind til Knæk Cancer.

Fodboldlegenderne spiller for et godt formål i Helsingør

Af Magnus Hviid

Hvert år mødes fodboldlegenderne øst mod vest til Spillerforeningens golfturnering ”DM i Golf”, der er en del af EY SPFO Charity Masters, som afholdes i et samarbejde mellem EY, Helsingør Golf Club og Spillerforeningen.

I år mødes spillere og partnere ikke kun om golfen, men også for at støtte Knæk Cancers vigtige arbejde.

»I Spillerforeningen har vi stort fokus på sundhed. Det er det, der er forudsætningen for, at vores medlemmer kan udføre deres arbejde. Så derfor er det helt naturligt for os, at vi sætter fokus på kampen mod kræft og samler ind til Knæk Cancer til EY SPFO Charity Masters,« siger Spillerforeningens formand, Jeppe Curth, og tilføjer:

»Kræfttallene i Danmark er jo desværre alt, alt for høje. Vi vil gerne bidrage til kampen mod kræft. Og det gør vi gennem en hyggelig dag, hvor vi dyrker golfen, fællesskabet, røverhistorierne og samler ind til det gode formål. Kampen mod kræft er en fælles sag, som kræver en fælles indsats af os alle. Og er der noget fodboldspillere kan, så er det at spille sammen.«

René Henriksen: »Det nytter«

En af de danskere, der selv har kræften helt tæt på, er den tidligere forsvarsprofil og anfører på landsholdet René Henriksen, som for over 5 år siden fik konstateret uhelbredelig knoglemarvskræft.

»Jeg er jo én af de danskere, der får hjælp og drager nytte af den forskning, der bliver foretaget på området. Jeg kan se og konstatere på egen krop, at der er en verden til forskel på behandlingsformen nu og så for fem år siden. Der sker hele tiden noget nyt, og det går hele tiden i den rigtige retning. Så det nytter virkelig noget at støtte kræftforskningen,« siger René Henriksen, som er gået fra kemoterapi til immunterapi, der har haft stor betydning i hans hverdag.

»Jeg er virkelig glad for og positivt overrasket over den nye behandlingsform. Jeg har ingen bivirkninger, og jeg kan gå direkte hjem og arbejde efter besøget på hospitalet. Jeg har fået mit gamle liv tilbage igen, og det troede jeg for få år siden ikke på ville blive muligt igen.«

»Med den nye behandling har jeg fået livskvaliteten tilbage,« slutter han.

Glæder sig til golfdyst med de gamle holdkammerater

Den nye behandling betyder også, at han er i stand til at holde golfspillet ved lige. Og René Henriksen har købt sig en TrackMan, som han benytter flittigt derhjemme.

»Jeg synes faktisk, mit spil kører okay der. Men måske går det knapt så godt, når jeg skal ud i virkeligheden og dyste med de andre tidligere fodboldspillere. Vi får se. Men lige nu er jeg i ret god form,« fortæller René.

I år får René Henriksen bl.a. selskab Henrik ”Store” Larsen, Johansen-tvillingerne og Daniel Jensen på hold øst, der sammen skal kæmpe mod de regerende mestre fra hold vest med bl.a. Jess Thorup, Thomas Gaardsøe og Allan Gaarde på holdet.

Om EY SPFO Charity Masters 2023

Tid: Kl. 10.00, torsdag den 7. september 2023
Sted: Helsingør Golf Club
Adgang: Der er mulighed for at komme og se turneringen.

Presseakkreditering, kontakt:

Magnus Hviid