Spiller til Spiller16.4.2024

112: Christian Thobo Køhler og Martin Lauritsen om at gøre en lys idé til virkelighed

To fodboldspillere fra Fremad Amager har fået en lys idé. Selv om fodbolden betyder meget for dem, gør de sig i en tidlig alder tanker om livet efter fodbold.

Lyt og abonnér: Spotify, Apple Podcast, Soundcloud

For godt et halvt år siden kendte 21-årige Martin Lauritsen og 27-årige Christian Thobo Køhler ikke hinanden. Men i dag ser de hinanden hver dag, og det er ikke kun i omklædningsrummet og på fodboldbanen.

»Vi er stort set sammen hele tiden. Eller også snakker vi sammen hele tiden,« fortæller de to Fremad Amager-spillere.

Sammen har de fået en lys idé. Projektet kalder de WeRise. Et vækkeur, der vækker dig blidt ved hjælp af lys. Der er stadig lang vej at gå, før de to unge fodboldspillere står med det færdige produkt i hånden, men ambitionerne er store.

»Fodbold kan give dig rigtig meget, men fodbold kan ikke give dig det, som et iværksættereventyr måske kan,« siger Christian Thobo Køhler i Spillerforeningens podcast Spiller Til Spiller.

Skrøbelig identitet

Han har med hjælp fra 4player, et selskab stiftet af Spillerforeningen, fået hjælp til at tage en professionsbachelor i Sports Management på UCN Aalborg online. Og efter tre et halvt års studietid er han sprængfyldt med gode ideer til, hvad han kan kaste sig over. Og så har han fundet ud af, at han klikker godt med sin nye holdkammerat, 21-årige Martin Lauritsen.

»Fodbold er på mange måder en skrøbelig identitet, så det er meget rart at have et ben mere at stå på, når det går op og ned i fodbold. Derfor er det godt at have en passion ved siden af fodbolden, så man også kan drives af den energi,« siger Martin Lauritsen til Spillerforeningens podcast.

Tanker om livet efter fodbold
De to fodboldkammerater har fundet ud af, at de er gode til at arbejde tæt sammen. Og det giver dem begge noget at have den anden som både fodboldkammerat og nu også arbejdskammerat.

»Det er virkelig et givende samarbejde. Og det er rart at have noget andet at tænke på end kun fodbold. Som fodboldspiller har vi måske ikke så meget frihed, men vi har masser af fritid, og derfor kan vi lige så godt forberede os på et liv efter fodbolden. For den dag kommer jo lige pludselig, siger de to fodboldspillere.«

Tilladelse Påkrævet