Presse31.1.2024

CAS-sag: Spillerforeningen sikrer Mikkel Rygaard og spillerne vigtig principiel sejr

To år efter, at Mikkel Rygaard i februar 2022 i første omgang vandt en retssag over sin tidligere klub, polske LKS Lodz, om manglende lønudbetaling, har Spillerforeningen nu været med til at sikre, at sagen er endeligt afsluttet.

Michael Sahl Hansen, direktør i Spillerforeningen

Af Magnus Hviid

Den danske fodboldspiller Mikkel Rygaard har nu, små to år efter sagen i første omgang syntes afsluttet, fået sin resterende løn fra sin tidligere klub LKS Lodz. Det lange forløb skyldes, at FIFA i første omgang havde taget udgangspunkt i bruttobeløb og ikke nettobeløb, som Mikkel Rygaard havde krav på jf. hans kontrakt med den polske klub.

Afgørelsen vil hjælpe flere spillere fremover

Derfor bragte Spillerforeningen sammen med FIFPRO, den internationale spillerforening, sagen for CAS, der gav Mikkel Rygaard medhold. En vigtig sejr for Mikkel Rygaard og en principiel sejr, der vil hjælpe spillere fremover.

»Sagen blev bragt ind til FIFAs såkaldte Dispute Resolution Chamber, hvor tvister mellem klubber og spillere behandles. Her gav FIFA Mikkel Rygaard og Spillerforeningen fuldt medhold i sagens substans, men det beløb, der skulle betales fra LKS Lodz til Mikkel, blev opgjort som et bruttobeløb, og ikke et nettobeløb, som Mikkel havde krav på i henhold til kontrakten,« siger Michael Sahl Hansen, direktør i Spillerforeningen, og fortsætter:

»Derfor tog vi i Spillerforeningen, sammen med FIFPRO, sagen videre til CAS for at få ændret dette. CAS gav os medhold, hvilket gjorde, at Mikkel blev tilkendt det beløb, som klubben skyldte ham i nettokroner.«

Konsekvenser for klubberne virker

Så skulle man ellers tro, at sagen var afsluttet, men den tog yderligere en drejning, da LKS Lodz ikke betalte i henhold til CAS-afgørelsen.

Mikkel Rygaard i aktion for FC Nordsjælland. Arkivfoto

»Da den polske klub efterfølgende ikke betalte, måtte vi have fat i FIFA, så de kunne være med til at sikre, at klubben betalte deres udestående til Mikkel. Her var FIFA meget effektive og hurtige, da de nedlagde et transferforbud for den polske klub, så klubben ikke kunne registrere nye kontrakter. Det er selvsagt et stærkt våben og i sagens natur noget, der gør ondt på en klub, at den ikke kan registrere nye spillere,« siger Michael Sahl Hansen og fortsætter:

»Det var essentielt for, at sagen blev løst, at vi sammen med FIFPRO og FIFA fik sikret, at LKS Lodz ikke kunne fortsætte med at registrere spillere, mens der fortsat har været et udestående overfor Rygaard. Det har uden tvivl en effekt, når klubberne mærker, at der er klare, uomtvistelige konsekvenser, når reglerne ikke bliver fulgt. Når det er sagt, er vi tilfredse med, at sagen er løst, så de nyligt hentede spillere til LKS Lodz, herunder Riza Durmizi, kan blive registreret og komme i kamp for klubben.«

Tilfredse med afgørelsen: Sportens retssystem har fungeret

I Spillerforeningen og hos Mikkel Rygaard selv, er der stor tilfredshed med afgørelsen.

»Sagen har for mig personligt fyldt rigtig meget. Og det er derfor en stor lettelse, at der nu er fundet en afgørelse, hvor jeg får det, som klubben skylder mig. Det har en stor betydning for mig, og jeg er glad for, at min sag samtidig vil medvirke til at hjælpe spillere fremover, der vil stå i samme situation. Jeg sætter kæmpestor pris på Spillerforeningens og FIFPROs arbejde, der har været grundlæggende for, at sagen har fået sin afgørelse. Så der skal lyde en kæmpe tak til dem og ikke mindst deres juridiske team,« siger Mikkel Rygaard, der suppleres af Michael Sahl Hansen:

»Vi er yderst tilfredse med, at vi nu har sikret, at Mikkel først og fremmest har fået den løn, han har haft krav på, selvom det har været en lang sagsproces. Og vi må heller ikke underkende, hvor vigtig og principiel afgørelsen er for alle spillere, der måtte stå i samme situation. Afgørelsen viser, at sportens retssystem i denne sag har fungeret, og at FIFAs eget system har bidraget til at sikre, at klubben har rettet ind,« slutter han.

Magnus Hviid

Kommunikationsdirektør